Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/3
ANNONS ▼

Yster mejeri-vd tror på Skottorp

Från verkstadsindustri till ostproduktion, från svarvning och fräsning till säteri och kohagar i slottsmiljö. Det handlar om tvära kast i yrkestillvaron för Stefan Svensson, ny vd på Skottorps mejeri. – Produkterna är skillnaden, annars handlar det om samma sak; att sälja det vi tillverkar, konstaterar han.

Skottorps mejeri är en ost- och mjölkproducent av litet format. Litet men naggande gott, skulle man kunna säga.

I jakten på marknadsandelar har det anställts en ny vd och försäljningsansvarig. Stefan ”Stisse” Svensson, 51, har fått uppdraget att sätta Skottorps ostar på den nationella gourmetkartan.

Precis som mejeriets produkter är han själv lokalproducerad, född och uppvuxen i den närliggande byn Vallberga i den sydligaste delen av Halland.

– Det stämmer, men när jag började här visste jag inte mycket om varken mejeriet eller ostarna, medger han.

Mejeriet ligger i ett vackert landskap i det pampiga stenstallet invid Skottorps slott och säteri. Vägen dit har varit krokig för nye vd:n.

– Jo, det måste medges, säger Stisse. Jag jobbade många år i butik och inom dagligvaruhandeln innan jag återvände till familjeföretaget, Halmstad Mekaniska Verkstad AB, ett legotillverkningsföretag som länge leddes av min pappa, Jan-Inge Svensson. 2006 blev jag vd. Efter tio år kände jag att jag måste gå vidare. Min syster och jag var överens och vi sålde företaget och lämnade den mekaniska verkstadsmiljön. Efter en tid kände jag att det var dags att göra något annat. Så en dag såg min hustru en platsannons där Ingmarie Müller-Uri ville ägna sig mer åt produktionen och sökte sin efterträdare på vd-posten till Skottorps mejeri… Och tja, på den vägen är det.

Hans uppdrag är glasklart:

– Det handlar om att sälja ost, högklassiga ostar, och gammeldags gårdsmjölk, säger han. Vi lanserar sex sorters ostar och vill sprida varumärkena även utanför närområdet. Strävan är att nå ut i fler butiker och framför allt grossistledet och bli ett namn i krog- och restaurangbranschen men också kommunerna, vilket är minst lika intressanta marknader som detaljhandeln.

Närproducerade produkter står (nästan) alltid ideologiskt högt i kurs. Men det har också sina begränsningar. Skottorps mejeri producerar cirka

30 ton ost per år. Kapaciteten är dubbelt så stor.

– Här finns både potential och kompetens för en fördubbling av tillverkningen, om bara marknaden ”öppnar” sig, menar Stisse Svensson. Jag tror på en framtid för företaget och mejeriprodukter från Skottorp.

Flaggskeppet bland ostarna är Ambrosia Special, som inspirerats av den ost som en gång tillverkades vid nedlagda Vallberga mejeri.

Skottorps mejeri ägs av fyra parter och har fem anställda.

MEST LÄST