Ser ljust på framtiden. Mats Karlsson, platschef, och Mats Eriksson, vd, på Skandiatransport i Halmstad som i och med Halmstads satsning på att höja hamnkanten ligger i framkant bland Sveriges hamnar.
Ser ljust på framtiden. Mats Karlsson, platschef, och Mats Eriksson, vd, på Skandiatransport i Halmstad som i och med Halmstads satsning på att höja hamnkanten ligger i framkant bland Sveriges hamnar.

Skandiatransport i framkant med Halmstads nya hamn

Under flera år har det diskuterats fram och tillbaka kring hur kajen och hamnen i Halmstad ska kunna bli säkrare. Nu när allt i princip är klart väntar en spännande tid för Skandiatransport som är logistikleverantör till Volkswagen Group Sverige vid import av nya bilar.

ANNONS
|

– Vi blir en av Sveriges bäst rustade hamnar. I jämförelse med andra hamnar i Sverige får vi ett bra skydd mot översvämningar vilket gör att vi har lättare att utveckla samarbetet med kunderna gällande nya affärer, säger Mats Eriksson, vd på Skandiatransport, och fortsätter:

– Vi har stöd och förståelse från kommunen. De har stöttat oss i det här och vi har ett gott samarbete.

Skandiatransport har funnits i hamnen under 40 år. Genom åren har de utvecklat sina tjänster och gått från import och distribution till att bli så mycket mer. I dag arbetar drygt 60 bilmekaniker i verkstaden, där bilarna förbereds för den svenska marknaden. En stor del skåpbilar och lastbilar importeras i princip som skal och sätts sedan samman i Halmstad med all inredning och liknande. På andra, kommersiella bilar, monteras till exempel flak eller kranar på i verkstaden. För Skandiatransport handlar det om att hela tiden vara på tårna utveckla sina kringverksamheter för att vara ledande som billogistikföretag.

ANNONS

– Vi försöker växa hela tiden. Försöker vara innovativa, och bearbeta återförsäljare för att de ska köpa våra tjänster, säger Mats Eriksson.

– Vi gör bilarna färdiga för den svenska marknaden. Kör igenom test av bilarna och korrigerar så att det är rätt vätskenivåer och data i bilarna och så vidare, fortsätter han.

Just nu jobbar Skandiatransport med att titta på vad de kan erbjuda återförsäljare och kunder när det gäller elbilar. Marknaden växer och enligt Mats Eriksson arbetar de hårt med laddningsprocessen och hur man bäst laddar effektivt. Dessutom har man redan börjat lägga fram strategier kring hur självstyrande bilar och ökad andel car sharing, alltså när fler använder samma bil, påverkar inflödet av nya bilar.

– Vi är på en föränderlig väg men såklart beroende av kunder. De får definiera vad de vill ha, medan vi bevakar omvärlden och vilka konsekvenser som det kan bli. Just självkörande bilar ligger sannolikt längre fram i tiden.

Än så länge har man bara sett en ökning av antalet nybilsköp i Sverige och trenden verkar inte avta. Mats Eriksson ser ljust på framtiden.

ANNONS