Far och son Persson visar upp H&M-resultatet på torsdag. Arkivbild.
Far och son Persson visar upp H&M-resultatet på torsdag. Arkivbild.

H&M kan släppa bomb

Klädjätten H&M kan komma att bjuda på en riktig vinstsmäll när kvartalsrapporten släpps på torsdagen, tror bedömare.

ANNONS
|

Härom veckan släppte klädföretaget oväntat starka försäljningssiffror för den gångna sommaren. Men vinsten hänger inte med. Aktieanalytikerna räknar, enligt Reuters sammanställning, med ett vinstras på runt 15 procent jämfört med samma kvartal i fjol.

Ogynnsam valutautveckling, den starkare dollarn gör inköpen dyrare, och fortsatt stora investeringar i näthandeln med tillhörande logistikförändringar pressar lönsamheten, enligt aktieanalytiker Peter Malmqvist, chef för analysguiden på Aktiespararna. Möjligtvis har H&M också tryckt lite extra på säljknappen genom att sänka priserna.

Nedskrivningar

I samband med släppet av säljsiffrorna flaggade bolagsledningen för problem med logistiken på viktiga marknader. Av det drar Peter Malmqvist slutsatsen att det lär komma en resultatsmäll i form av en större nedskrivning av bolagsvärdet, relaterat till logistiken men också kanske kopplat till de stora lagren. Eventuellt ser ledningen dessutom över värdet på hyresavtalen i takt med att H&M sett sig tvungna att dra ner på antalet butiker på vissa marknader när försäljningen flyttar till nätet.

ANNONS

- Jag räknar med att det kommer en större nedskrivning, säger Peter Malmqvist och refererar till H&M:s pressmeddelande för en dryg vecka sedan som lät så här:

"Däremot har de problem som uppstod under våren i samband med implementeringen av nya logistiksystem på några av koncernens viktiga marknader såsom USA, Frankrike, Italien och Belgien haft en stor påverkan på försäljnings- och kostnadsutvecklingen i dessa länder under tredje kvartalet".

E-handel

TT: Kan det komma någon större smäll, av engångskaraktär?

- Ja, det räknar jag med efter att de uttalade sig på det sättet i rapporten, säger Malmqvist.

H&M:s vinstfall och avtagande försäljningstillväxt brukar av bedömare skyllas på bolagsledningens senfärdiga omställning till e-handeln. Men Peter Malmqvist köper inte den förklaringen som den allena rådande.

Tvärtom kan H&M ha satsat för mycket på e-handel. Han pekar på spanska konkurrenten Inditex som inte alls drabbats på samma vis som H&M, trots att bolagen är ganska lika varandra och dessutom har en mindre andel försäljning på nätet. Svenska klädjättens miljardinvesteringar på e-handel har pressat lönsamheten, men att det kan komma att bära frukt längre fram, resonerar Malmqvist.

ANNONS
TT

Fakta: Aktieproffsens prognos

Inför H&M:s kvartalsrapport för perioden juni–augusti spår 18 aktieanalytiker följande i genomsnitt. Siffror i miljarder kronor. Förändring i procent:

ANNONS