En sensor för analys av rökgaser, en så kallad "sniffer", i aktion vid Öresundsbron. Minst 95 procent av fartygen körde med godkänd olja där i Chalmers mätningar. Men det var sämre på andra håll, och nu vill regeringen komma åt fuskarna.
En sensor för analys av rökgaser, en så kallad "sniffer", i aktion vid Öresundsbron. Minst 95 procent av fartygen körde med godkänd olja där i Chalmers mätningar. Men det var sämre på andra håll, och nu vill regeringen komma åt fuskarna.

Hög straffavgift ska stoppa svavelfusk

Nästan alla fartyg till havs runt Sverige går på lågsvavlig olja. Men några fuskar och körs med för hög svavelhalt. Nu ändrar regeringen reglerna, så att fartyg med för höga utsläpp kan få betala en halv miljon kronor i straffavgift.

ANNONS
|

För tre år sedan infördes skärpta bestämmelser för svavelutsläpp från fartyg i norra Europa, enligt en internationell överenskommelse som kallas Seca. Den högsta tillåtna halten svavel i bränslet sänktes från en procent till 0,1 procent. Regeln gäller från Engelska kanalen och Nordsjön, runt Danmark och Sverige ända upp i Bottenviken.

De allra flesta fartyg följer Seca-reglerna, enligt en studie som gjorts av Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Men på vissa håll i området fuskar ett fartyg av tio. Östersjön utanför Gotland är ett sådant ställe.

Miljonskillnad

Oljan med mycket svavel är betydligt billigare än den tillåtna, lågsvavliga. Om man kör ett stort fartyg från Engelska kanalen till Sankt Petersburg tur-och-retur kan skillnaden bli upp till en miljon kronor, enligt Chalmers.

ANNONS

- Det blir ojuste konkurrens när några inte sköter sig, konstaterar miljöminister Karolina Skog (MP).

Samtidigt bidrar svavelutsläppen till hälsofarlig luft och försurade vattendrag. Men hittills har ingen ansvarig bötfällts för att fartyg körts med fel olja. Processen har varit för krånglig.

- För att utdöma böter måste man bevisa att det funnits ett uppsåt. Då måste man hålla förhör, säger Skog.

Högsta avgiften

Nu ändras förordningen om svavelutsläpp från fartyg, så att rederier som ertappas i stället tvingas betala upp till 500000 kronor i miljösanktionsavgift – vare sig man haft för avsikt att fuska eller inte. Transportstyrelsen har ansvaret för mätningarna.

Samma sorts avgift finns inom flera olika områden, men med lägre belopp.

- Detta är mycket högre än någon miljösanktionsavgift vi har i dag, säger Karolina Skog.

ANNONS

I Chalmers-studien analyserades rökgaser från fartyg med modern teknik, delvis med hjälp av flygplan, men också från mätstationer vid land.

Ojämnt fusk

Fusket visade sig vara ojämnt fördelat. Man hittade generellt mera svavel i utsläppen längre från land, och i utkanten av Seca-området. Fartyg som sällan kommer hit, till exempel kryssningsfartyg, är också överrepresenterade.

- Vi kan även se att vissa rederier varit sämre, med högre andel fusk i statistiken, säger Johan Mellqvist, biträdande professor i optisk fjärranalys på Chalmers.

Bland dessa finns exempel både på rederier som hör hemma inom Seca-området, och de som inte gör det.

TT

Fakta: Svavelavgift

Ändringen av förordningen om högsta tillåtna svavelhalt i marint bränsle presenteras av regeringen på torsdagen. Den gäller från 3 september.

Miljösanktionsavgiften blir lägst 5000 och högst 500000 kronor. Ju större fartyg och ju mer svavel – desto dyrare blir det.

Ett beslut från Transportstyrelsen om miljösanktionsavgift kan överklagas till mark- och miljödomstolen i Växjö.

Norska myndigheter har utdömt 600000 kronor i böter för ett färjerederi som fuskat med svavel i bränslet.

Fartyg har ofta både lågsvavlig olja och billigare "fulolja" i olika bränsletankar ombord. Det är få som kör med lågsvavlig olja utanför det nordeuropeiska Seca-området.

Den engelska förkortningen Seca står för Sulphur Emission Control Area (kontrollområde för svavelutsläpp).

Källa: Regeringen, Chalmers

ANNONS