Att ta ett annat företags namn och logga och sedan locka med erbjudanden för att komma åt kontokortsnummer har blivit allt vanligare. Arkivbild.
Att ta ett annat företags namn och logga och sedan locka med erbjudanden för att komma åt kontokortsnummer har blivit allt vanligare. Arkivbild.

Fler anmälningar om bedrägerier

ANNONS
|

Konsumentverket får in allt fler anmälningar om bedrägerier som gäller tjänster via nätet, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Flera företag försöker lura till sig kontokortsnummer genom att ta ett annats företags namn och logga, och locka med erbjudanden för olika tjänster och abonnemang.

- Det är ganska vanligt skulle jag säga och det är också ett problem som ökar, säger Magnus Adell, juridisk rådgivare på enheten Konsument Europa, till Ekot.

ANNONS

Ett företag utger sig exempelvis via mejl för att vara Spotify och erbjuder ett reklamfritt abonnemang under sex månader för tio kronor. Den som hakar på det här upptäcker sedan att företaget i själva verket drar 760 kronor på kortet varje månad, enligt Ekot.

Konsumentverket råder dem som lurats att spärra sina kort, göra en polisanmälan och försöka kontakta företagen bakom bedrägerierna.

TT

ANNONS