Nextjet ansökte om konkurs och ställde in alla flygningar den 16 maj. Många orter i Sverige, särskilt i norra Norrland, drabbas hårt. Arkivbild.
Nextjet ansökte om konkurs och ställde in alla flygningar den 16 maj. Många orter i Sverige, särskilt i norra Norrland, drabbas hårt. Arkivbild.

Eneroth ligger på EU efter Nextjetkonkurs

Regeringen ligger på EU-kommissionen för att få i gång flyg snabbt igen till Gällivare och Arvidsjaur efter Nextjets konkurs.

ANNONS
|

Efter en träff med EU-kommissionären Violeta Bulc på en trafiksäkerhetskonferens i Leipzig säger Eneroth att försöken att skynda på upphandlingen av en ny operatör på de båda orterna fortsätter.

- Vi gör allt vi kan, det har jag sagt från dag ett. Jag tror att kommissionen har en bra kunskap och förståelse för de utmaningar vi har i Sverige, inte minst när det gäller att vi i vårt avlånga land ska kunna säkerställa bra flygkommunikationer efter en sådan här konkurs. Det är ju en extraordinär händelse, säger Tomas Eneroth.

ANNONS

Goda chanser

Branschorganet Svenskt Flyg hävdar att regeringen borde ha goda chanser att få till stånd en snabbare process för att hitta någon som vill träda in efter Nextjet. Detta trots att EU-reglerna sätter strikta ramar för hur mycket tid som måste ges till upphandlingen för linjen/linjerna Arlanda–Gällivare/Arvidsjaur.

Det borde gå att vädja om någon typ av nödförfarande, som för linjerna på Hemavan, Lycksele och Vilhelmina, enligt Svenskt Flyg. Där beräknar Trafikverket att ha lösningar på plats betydligt tidigare än vad som angetts för Gällivare och Arvidsjaur, där trafikstart enligt myndigheten kan dröja till den 15 september.

"Olika möjligheter"

Svenskt Flygs vd Peter Larsson har svårt att se, säger han, att EU-kommissionen skulle kasta sig över Sverige för eventuella försök att komma runt reglerna med tanke på det svåra läge som uppstått för företag, boende och andra berörda på grund av Nextjets konkurs.

TT: Är det i praktiken ett slags nödförande som regeringen har bett om även för Gällivare och Arvidsjaur?

- Vi tittar på lite olika möjligheter men det är en dialog som jag vill föra med kommissionen. Det är viktigt att undersöka alla möjligheter, säger Tomas Eneroth.

ANNONS
TT

ANNONS