En munk och en läsk – snart ett minne blott? Arkivbild.
En munk och en läsk – snart ett minne blott? Arkivbild.

Dunkin' dumpar Donuts

ANNONS
|

Det amerikanska munkföretaget Dunkin' Donuts byter namn. Den som vill ha sin flottyrmunk får i framtiden leta upp en "Dunkin'".

Slopandet av donuts-delen i namnet kommer efter att företaget börjat fokusera på kaffe och frukost i stället för söta bakverk, allt för att möta konkurrensen från kaffekedjor som Starbucks. Men frågan är om den nya förpackningen hjälper. Namnbytet kommer samtidigt som kaffekedjorna i USA rapporterar att kaffeförsäljningen minskar. På "Dunkin'" råder dock optimism:

"Den nya imagen ska spegla företagets fokus på att servera fantastiskt kaffe snabbt samtidigt som de bekant rosa och orangea färgerna finns kvar", skriver företaget i ett pressmeddelande.

ANNONS

Namnbytet ska vara genomfört till årsskiftet. Bolagets svenska franchise gick i konkurs i juli i år.

TT-Reuters

ANNONS