Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
170807-varldennavigering-509749_se.hp_1.jpg
Gps-störningar har slagit ut hela hamnar. Arkivbild

Cyberhot väcker intresse för gamla radiosystem

Fartyg har rapporterat att deras gps:er har slagits ut, vilket till och med har satt hela hamnar ur funktion. Risken för hackarattacker får sjöfartsnationer att gripa tillbaka på de radiobaserade navigeringssystem som utvecklades under andra världskriget.

Amerikanska gps och EU:s motsvarighet Galileo har en svaghet: de är satellitbaserade, vilket gör signalerna svaga och därför lätta att störa, förklarar experter.

Sydkorea har redan planer på att bygga upp det markbaserade positioneringssystemet e-loran som reservsystem, och i USA antog representanthuset i juli ett lagförslag om liknande utbyggnad. Även Storbritannien och Ryssland utforskar motsvarigheter.

Hamnar slutade fungera

Flera incidenter till havs har gjort saken angelägen. Sydkorea uppger att hundratals fiskebåtar tvingades vända tillbaka till hamn i fjol eftersom deras gps:er stördes ut från Nordkorea – som dock förnekar ansvar. Amerikanska kustbevakningen har rapporterat två fall där hela hamnar har slutat att fungera till följd av gps-utslagning de senaste åren. Vid ett tillfälle i juni i år ska ett 20-tal fartyg i Svarta havet ha fått systemen angripna.

Utöver att sabotera signaler kan hackare sända falska platsangivelser. Och faran är inte bara cyberbrott – även eruptioner på solens yta kan störa satellitsignaler.

Många ser då en marksänd radiopositionstjänst som ett sätt att försvara rikets eller de egna farvattnens säkerhet.

Den amerikanske ingenjören och före detta flygöversten Brad Parkinson, "pappan" till satellitbaserade gps, förordar själv att loran byggs ut som back-up.

Skulle fungera som avskräckning

- E-loran är bara tvådimensionellt och regionalt, och inte lika exakt, men dess signaler är starka och på annan frekvens, säger han till Reuters och tillägger:

- Det skulle också fungera som avskräckning mot medveten störning eller signalförfalskning, eftersom det skulle göra sådana fientliga handlingar verkningslösa.

Galileo-förspråkare hävdar att deras europeiska satellitbaserade system är mer signalsäkra än det amerikanska. Parkinson håller med om att det kan hjälpa mot bluffar, men säger att även Galileos signaler är svaga.

Utvecklare av de nygamla markbaserade e-loransystemen säger att radiosignalerna där blir i genomsnitt 1,3 miljoner gånger starkare än gps. Att störa ut en sådan våg skulle kräva en kraftfull sändare som vore lätt att spåra.

Har mött motstånd

Men det är mycket dyrt att upprusta eller sätta ut nya radiosändare – och svårt. Lee Byeong-Gon på Sydkoreanska havs- och fiskedepartementet säger att man planerar för de första tre e-loransändarna till år 2019, men har mött motstånd på Ganghwa där öborna inte vill acceptera den cirka 130 meter höga antennen och vägrar släppa till den mark som krävs.

Eftersom många länder anser att det är för dyrt och faktiskt monterar ner sina gamla sändare, finns det inget samordnat internationellt markbaserat system i sikte, utan bara regional, fläckvis täckning.

Ett brittisk-amerikanskt privat företag, Taviga, undersöker möjligheten att erbjuda en e-lorantjänst kommersiellt, vilket Andy Proctor på brittiska regeringens innovationsbyrå säger att man kan tänka sig att både stödja och bli kund till.

Fakta: E-loran

E-loran är en modernisering av Loran (Long Range Navigation), som utvecklades under andra världskriget och bygger på att ett fartyg registrerar tidsskillnaden mellan radiosignaler från två olika sändare. Mottagningsenheterna var så dyra i början att de bara sattes krigsfartyg.

Loran vidareutvecklades i flera steg innan satellitteknik tog över.

Cirka 90 procent av världshandeln transporteras till sjöss, men till skillnad från flyg saknar fartygen reservteknik om deras vanliga navigeringssystem skulle slås ut. Och tekniska hjälpmedel har gjort att traditionell navigationskunskap håller på att dö ut.

Källa: Reuters.

MEST LÄST