Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Förlust för Postnord. Arkivbild.

Brakförlust för Postnord: "Tuffa år framför oss"

Det första kvartalet landade i en brakförlust för svensk-danska Postnord. Brevvolymerna fortsätter att minska och omställningen i Danmark drar ut på tiden.

Minskade brevvolymer fortsätter att tynga svensk-danska Postnord och intäkterna föll med två procent till 9,1 miljarder kronor under det första kvartalet. Rörelseförlusten landade på 74 miljoner kronor – jämfört med en rörelsevinst på 94 miljoner samma period i fjol.

Väntar på godkännande

Omställningen är särskilt kostsam på den danska sidan där digitaliseringen ligger långt före många länder. I oktober blev det klart att Postnords danska del får ett tillskott på 2,2 miljarder för att kunna säga upp omkring 300 anställda med generösa uppsägningsvillkor. Men ännu väntar ett godkännande från EU, något som skapar merkostnader på cirka 30 miljoner kronor per månad.

- Det danska resultatet visade på en förlust med knappt 200 miljoner, och det är en stor förlust. Men jag är övertygad om att vi kommer få ett godkännande och då kommer omställningen på sikt att göra verksamheten lönsam igen, säger Postnords vd Håkan Ericsson.

Den ökade e-handeln är ännu inte tillräcklig för att kompensera nedgången i brevvolymer.

- Vi har en kraftig tillväxt på e-handeln, men i postverksamheten som är mycket mer personalintensiv sjönk brevmängden i Sverige med 11 procent under kvartalet – och det slår ganska så markant, säger Håkan Ericsson.

"Enorm utmaning"

Tullverkets krav på momskontroll av paket från länder utanför EU hade även det en negativ inverkan på koncernens kvartalsresultat. Plötsligt skulle tiotusentals paket om dagen hanteras manuellt – och det med stora leveransförseningar som följd. Från och med den 1 mars införde Postnord en avgift om 60 kronor plus moms för att kunna hantera det nya uppdraget, men intäkterna har hittills inte överstigit kostnaderna.

- Det här var en enorm utmaning för oss och datasystemet var inte riktigt anpassade för sådana volymer. Vi hade störningar i början som drabbade konsumenter, och det var jättetråkigt. Men nu ska vi vara ikapp och jag tror att det underskott som detta bidrog med kan jämnas ut under året, säger Håkan Ericsson.

Omkring 40 procent av de nästan 1 miljon paketen har inte hämtats ut och nu börjar Postnord återsändandet av drygt 400 000 försändelser.

- Det kommer kosta en hel del, men är troligtvis en tillfällig kostnad. I dag tror jag att de flesta har kännedom om den här avgiften, säger Håkan Ericsson.