Blocket ändrar inte affärsmodell

Blockets tid som vinstmaskin för ägaren Schibsted kan gå mot sitt slut efter beskedet att Facebooks köp- och säljfunktion Marketplace lanseras i Sverige och 16 andra europeiska länder. Enligt Blockets vd finns dock inga planer på att möta konkurrensen genom att öppna upp för gratisannonser.

ANNONS
|

Redan förra hösten började det spekuleras om när Marketplace skulle komma till Sverige. I ett första steg lanserades tjänsten i sex, huvudsakligen engelskspråkiga länder, men nu kommer beskedet att Marketplace rullas ut brett i Europa och i samtliga skandinaviska länder.

Rent praktiskt kommer Marketplace att få en egen flik i Facebook-appen med sökfunktion. I USA lades det upp 18 miljoner nya prylannonser bara under maj, enligt ett pressmeddelande från sociala mediejätten.

Påverkar Sverige mest

Och annonserna är gratis, vilket är det största hotet mot Blocket, påpekar Rasmus Engberg, analytiker på Handelsbanken Capital Markets.

ANNONS

- Det kommer att påverka Schibsted allra mest i Sverige. I alla andra länder där bolaget har liknande tjänster är konsumentannonserna gratis. Jag tror att Blockets radannonser i Sverige kommer att bli gratis och det kommer att ha en stor påverkan på den svenska verksamheten, säger han till TT.

- Om jag var ansvarig för Schibsted skulle jag redan i dag fundera över vad som ska vara gratis på Blocket. Jag tror till exempel inte att många kommer att använda Facebook för att sälja hus eller bilar.

Ändrar inte modell

Några planer på att låta privatpersoner annonsera gratis på Blocket finns dock inte, påpekar vd:n Jan Prokopec.

- Vi är nöjda med den affärsmodell vi har. Den fyller flera olika behov, bland annat att vi får ett kvalitativt utbud på marknadsplatsen. Gratistjänsterna har ofta stora volymer av lågkvalitativa produkter och det undviker vi genom vår affärsmodell.

ANNONS

- Sedan vet vi att det finns en betalningsvilja för att få produkterna snabbt och effektivt sålda till bästa pris och med hög trygghet, säger han till TT.

Kursras för Schibsted

Marknadens bedömning av framtiden för Blocket och Schibsteds övriga köp- och säljsatser blev brutal – aktien föll på tisdagsförmiddagen med 8 procent på Oslobörsen. Senare under dagen bromsades fallet till 5 procent.

TT

Fakta: Blocket värper guldägg

Schibsted köpte Blocket 2003 för 183 miljoner kronor. Bara under 2016 hamnade vinsten på 2,5 gånger den summan eller 470 miljoner kronor. Omsättningen var 914 miljoner kronor.

Intäkterna kommer från privatpersoners radannonser, företagsannonsering och traditionell reklam.

Schibsted, liksom alla andra mediehus, pressas redan hårt av Facebook och Google som kapat åt sig stora delar av reklamintäkterna.

Inom Schibsted har bolagets köp- och säljsajter i ett par år omsatt mer än papperstidningarna och stått för tre fjärdelar av vinsten.

ANNONS