I sminket. Jan Malmsjö trivs med teaterlivet, maskören Tiina Bengtsson fixar frisyren. Till vänster kostymören Ulrika Wassén och Claes Malmberg som väntar på sin tur i sminket.
I sminket. Jan Malmsjö trivs med teaterlivet, maskören Tiina Bengtsson fixar frisyren. Till vänster kostymören Ulrika Wassén och Claes Malmberg som väntar på sin tur i sminket.

Malmberg i nya kläder

Repetitionerna är i full gång inför sommarens föreställning på Gunnebo slott i Mölndal. I tisdags var det dags för fotografering av huvudpersonerna iklädda full scenkostym.

ANNONS
|

För Claes Malmberg handlar det om två munderingar, en som man och en som kvinna. I pjäsen klär han ut sig till Charley’s tant, en rik släkting till en av de två ynglingar som behöver ett förkläde när de ska träffa ett par flickor de blivit förtjusta i.

De hade räknat med Charley’s tant, men när hon inte dyker upp drar Claes Malmbergs rollfigur, i denna version heter han Malte Larsson, på sig kvinnokläder för att rädda situationen.

Just situationerna i denna mer än hundra år gamla komedi är dess styrka, menar Claes Malmberg.

–Charley’s tant är en rolig pjäs, fylld av bra situationer. Man kan tro att komedi bygger på repliker, men det räcker inte. Repliker är mera som garnityr på tårtan, säger han medan han väntar på att få sätta sig i sminket.

ANNONS

Att spela man som klär ut sig till kvinna är en utmaning.

–När pjäsen skrevs var det ett tabu som bröts, men det håller inte i dag, man får hitta komiken på ett annat sätt. Det här är inte en man som tycker om att klä sig som kvinna, det är motsatsen till La cage aux folles, kan man säga.

Claes Malmberg och regissören Anders Allgård har pratat om Charley’s tant i flera år men varit lite tveksamma till om den skulle fungera.

Nu har pjäsen arbetats om. Miljön har flyttat till Mölndal, tiden är fortfarande runt förra sekelskiftet, men med ett och annat modernt inslag. Och så har pjäsen fått nyskriven musik av kapellmästaren Thomas Darelid.

Det var Claes Malmberg som lyckades få Jan Malmsjö att tacka ja till en roll.

–Jag fick tänka till när jag fick det här erbjudandet. Jag är 83 år och hade egentligen dragit mig tillbaka, det var dags att mata duvorna. Men jag kunde inte motstå.

Han är imponerad av Claes Malmbergs förmåga att improvisera. En fallenhet som redan märkts av på repetitionerna, Jan Malmsjö är rädd för att han inte ska kunna hålla masken när Malmberg drar iväg.

–Jag har sagt till honom att han inte får göra så där på scenen, då spricker jag, säger han och ler.

ANNONS

Han har fått en större roll än den som var tänkt från början, betjänten.

Nu spelar han Rutger Wallentin, farbror till en av de unga männen, en man som dessutom haft ett romantiskt förflutet med den riktiga Charley’s tant, Donna Lucia d’Alvadorez spelad av Marianne Mörck.

–Jag ska försöka göra rollen med emfas, jag har studerat Krister Claesson i Falkenberg. Så nu ska det buskas till, säger Jan Malmsjö och skrattar.

Claes Malmberg har kontrakt för ännu en säsong på Gunnebo och planerna för nästa föreställning håller på att ta form.

–Men det vore skönt med en ledig sommar snart, i ärlighetens namn, säger han.

Engelsk komedi från slutet av 1800-talet, skriven av Brandon Thomas.

Finns i flera filmversioner, bland annat med Charlie Chaplin.

Har satts upp på svenska med bland andra Nils Poppe, Kjell Bergqvist och Sven Lindberg i huvudrollen.

Visas på Gunnebo slottsteater i Mölndal mellan 1/7 och 9/8.

ANNONS