Aktuell. Carson McCullers levde 1917-1967 och hennes böcker handlar ofta om själslig isolering. Nu ges kortromanen Balladen om det sorgsna kaféet ut i en volym som också innehåller sju av hennes noveller.
Aktuell. Carson McCullers levde 1917-1967 och hennes böcker handlar ofta om själslig isolering. Nu ges kortromanen Balladen om det sorgsna kaféet ut i en volym som också innehåller sju av hennes noveller.

Skarpa närstudier av den komplicerade kärleken

ANNONS
|

I Balladen om det sorgsna kaféet berättar amerikanskan Carson McCullers om ett stamställes uppgång och fall och om hur ägarinnan, den driftiga och självsäkra miss Amelia, krossas. Kortromanen är en klassiker och ges nu ut i en volym som också innehåller sju av hennes noveller.

Miss Amelia är en kvinna omkring de trettio som hårdhänt och kreativt styr och ställer i en mycket liten stad i den amerikanska södern. Hon väcker också hos de goda ”förbittring, en löjeväckande kittling inombords och en djup, obeskrivlig förtvivlan”.

I romanen intar berättaren ofta den rollen, att beskriva mänskliga reaktioner som om det inre vore en öppen butik och analyserna kan påminna om en gammaldags, offentlig dissektion.

ANNONS

En dag dyker en kutryggig dvärg upp hos miss Amelia. Hon är ju känd för sin brist på förmildring men dvärgen förvandlar och förmänskligar henne och han har samma inverkan på alla i sin närhet.

Han får alltså bo hos henne, hon skämmer från första stund bort honom och över en natt förvandlas miss Amelias handelsbod till ett välbesökt kafé. Och miss Amelia blir kär.

Då och då vänder sig berättaren direkt till oss och meddelar något med hög röst över huvudena på sina figurer. Glöm nu inte Marvin Macy, kan det heta, han var gift med miss Amelia i tio dagar och ska ”spela en rysansvärd roll” längre fram i historien.

Kaféberättelsen är en skröna, man får en känsla av att den skrivits med stövlarna på. De sju novellerna innehåller däremot ett helt annat allvar och känns också alldeles moderna.

Novellen Wunderkind handlar om en femtonårig flicka som ständigt får höra att hon är duktigare än alla andra pianoelever. Det är en knivskarp närbild av ett pressat barn.

En annan studie handlar om en mytoman, en tredje om en småbarnshustru som dricker för mycket och en fjärde om en man som besöker sin före detta fru och inser att han lever fel.

ANNONS

Det som händer blir en sorts förstoringsglas, riktat mot personerna. Historierna är därtill iscensatta som en sorts experiment. Som läsare får man en känsla av att besöka en okänd trakt, just när den ritas upp och börjar kartläggas.

I novellen Ett träd, en klippa, ett moln berättar en äldre man för en pojke på tolv år hur han förlorade en älskad kvinna. Pojken förstår ingenting. Det blir mästerligt och man sitter där nästan som grabben när den där mannen talar om kärlekens komplicerade natur, McCullers stora ämne i den här volymen.

ANNONS