Melissa McCarthy är ju alltid rolig. Men det räcker inte så långt i "The happytime murders". Pressbild.

Filmrecension: The happytime murders

En vuxenfilm med snuskiga dockor låter kanske som en kul idé. Men "The happytime murders" är mer trist än chockerande och tonen passar varken vuxna eller barn.

|

På pappret låter det kanske roligt att skapa en alternativ värld där dockor och människor lever sida vid sida och gör vuxensaker tillsammans. Åtminstone har Mupparna-skaparen Jim Hensons barnbarn Brian Henson närt en sådan dröm, och han har uppenbarligen lyckats övertyga några till i Hollywood. För nu är den här – filmen som kombinerar just dockor och "köttsäckar" som lever i disharmoni i Los Angeles.

Dockorna har det inte så lätt, de anses lite allmänt av de flesta människor som något katten har släpat in. Möjligen kan de få sjunga och dansa och roa men lika rättigheter och respekt? Nä, hur skulle det se ut?

Jodå, diskriminering och rasistiska motsättningar är ett faktum i filmen. Men i det stora hela handlar det mest om att se dockor som svär, super, kollar på porr och har sex så det sprutar åt alla håll och kanter.

Allt detta paketerat i något så uttjatat som en film noir-pastisch. För vår huvuddocka Phil är en sunkig privatdetektiv som fått sparken från polisen. En dag får han besök av en het donna på sitt kontor. Så dras han in i ett fall där ett gäng skådespelardockor blir dödade en efter en. Till slut riktas alla misstankarna mot Phil själv och han och hans före detta partner Connie (Melissa McCarthy) måste dels lösa fallet och dels ett gammalt trauma som förföljer dem.

Humoresset Melissa McCarthy går mest på tomgång och många av skämten som riktas åt hennes håll går tröttsamt nog ut på hur okvinnlig hon är. Inte mindre än tre prostituerade dockor misstar henne för en torsk. (Kul va!) Samtidigt står hon för filmens höjdpunkt när det visar sig att Connie är gravt beroende av socker (precis som många dockor) och snortar loss på ett sötsliskigt pulver på en skum spelklubb.

Här finns några roliga idéer, som hade kunnat bli gedigna sketcher. Men som långfilm för vuxna håller det inte. Historien är för grov för barn (för visst riskerar man en orosanmälan om man tar med sig barn för att se dockor som ejakulerar över ett helt kontor efter sex eller visar upp snippan i en "Basic instinct"-blinkning?) men också helt meningslös för alla som kommit över fasen där det var kittlande att låta Barbiedockorna ligga med varandra.

Fakta: The happytime murders

Genre: Komedi

Premiär: 22 augusti 2018