Filmrecension: Hell or high water

Västerndramat ”Hell or high water” berättar om två rånare med ädla avsikter, men också om det akterseglade USA. Med presidentvalet i backspegeln känns den brännande aktuell.

|

Det finns en scen i ”Hell or high water” där två poliskollegor ska beställa mat på en sylta i en avkrok i västra Texas. Servitrisen är en äldre dam med bister uppsyn. ”Alla här beställer t-benstek, utom ett rövhål från New York som kom in och ville ha forell”.

Scenen är tänkt som ett komiskt andningshål, men med några få repliker ringar den in varför filmen känns så brännande aktuell. Det här är det andra USA, det akterseglade, avfolkade USA där industrier läggs ner, städer dör och fattigdomen breder ut sig – en präktig mylla för en fascistisk demagog att peta ner sina frön i.

På ytan är det en genrefilm, om två bröder som börjar råna banker för att rädda familjegården, och om de två rättrådiga poliserna som jagar dem. Men när berättelsen vecklar ut sig lyckas regissören David Mackenzie väva in trådar av allt det som vi förknippar med det delade USA: ras, olja, banker, vapen. Men det känns aldrig tungrott eller överbelastat.

Chris Pine (”Star trek”) spelar Toby, en fattig men hederlig cowboy som desperat vill ta tillbaka sin gård ur klorna på banken som lurade på hans mamma ett dyrt lån. Till sin hjälp tar han Tanner (Ben Foster), brodern som nyligen muckat efter ett långt fängelsestraff. I början är deras rån noggrant planerade, men när Tanner börjar improvisera brakar helvetet lös.

De jagas snart av den ärrade polisen Hamilton (Jeff Bridges) som vill göra ett sista avtryck före pensionen. Han släpar med sig sin hårt prövade kollega Parker – som är hälften mexikan, hälften ursprungsamerikan – till bygdens alla bankkontor, i hopp om att ta duon på bar gärning. Men när lokalbefolkningen plockar fram sina vapen väntar en blodig final i det dramatiska landskapet.

”Hell or high water” är skådespelarnas film, de fyra centralgestalterna producerar inte en enda falsk ton. Manusförfattaren Taylor Sheridans dialog bara dansar fram, och får rånarjakten att smälta ihop med samtidsanalysen utan minsta synlig skarv. Resultatet är mer drama än thriller, mer eftertänksamt än actionspäckat – en lisa för presidentvalstrasiga själar.

Fakta: Hell or high water

(TT)

Genre: Västerndrama