Rickard Rackham: Moduler lll, lV och V.
Rickard Rackham: Moduler lll, lV och V.

Levande samspel i färg mellan glas och måleri

|

Det flödar av färg på Galleri Hallands konstförening när Richard Rackhams konstglas möter Per Fernhagens måleri; friblåst glas från Båstad samspelar med naturlyriskt måleri från Varberg. Hela utställningen är uppbyggd runt olika färgteman och det är anmärkningsvärt hur väl det fungerar. Närheten mellan alla verken ger känslan av att stiga in i en svepande gest av klara färger.

Med utbildningsår på konstskola i England bakom sig, kom Rickard Rackham 1980 till Orrefors glasskola. Några år därpå startade han sin egen Eldoluft glasstudio, numera belägen just vid Båstads järnvägsstation. Där blåser han sina konstverk, men även en generös serie med bruksglas. Hans alster finns i dag representerade både inom landet och internationellt.

Richard Rackhams konstglas bärs av sina klara färger. Allt är mjukt och flödande som fångat mitt i sin rörelse. Han beskriver själv hur han innan glaset kyls ner skapar rörelse och mönster i de inlagda färgskikten. Graal-alla prima kallar han sin teknik. Vaser, skålar och former växer fram till organiska former. Ibland får föremålen sin plats i den finaste vita sand på en kontrasterande rostig metallyta.

Per Fernhagen gick i slutet av 1980-talet både på Valands konsthögskola och Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Hans motivvärld är alltid hämtad från naturen och i sitt måleri väljer han att använda en rad olika tekniker som pastell, olja, akryl och akvarell.

”Det jag vill visa är naturens olikskiftande möjligheter. Naturen återspeglas i allt jag gör”, skriver konstnären. På utställningen återkommer bilder från ett vattenfyllt kalkbrott, med sina spår av tidigare växtlighet. Ett suggestivt motiv med oväntade möten mellan naturens former.

En grupp trädstammar sticker upp från den blanka vattenytan och ger sin kommentar till tidens gång. Måleriet är allt från sakligt realistiskt till fritt tolkade koloristiska intryck med varierande grad av abstraktion.

Jag faller för helheten i det mellersta utställningsrummet, där en serie realistiska målningar av ett vattendrag anger tonen med sitt svala, behärskade ljus. De agerar med värdiga glasformer i motsvarande färgskala och fångar upp glasets mystik. Behärskat rostig plåt bildar fond där glaset vilar i sin mjuka sand. Helheten blir finstämd och mycket vacker.