Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/4

Per Hagmans bok blir film – efter 24 år

Författaren: "Jag är förstås väldigt smickrad"

Per Hagmans roman Pool från 1993 har filmatiserats. Bakom projektet står regissören Anders Lennberg som tidigare bland annat har gjort sexualupplysningsfilmen Kärlekens språk (2004) och rysaren Blå måndag (2001), samt regisserat ett antal avsnitt av tv-serien Rederiet. 
-  Jag ville filma den för att det är en så fantastisk skildring av kontrasten mellan den snömoddiga svenska småstaden Skövde där Per Hagman är uppvuxen och den stora turistorten Nice på franska Rivieran. Boken väcker också känslan av att vara utomlands första gången, att vara på resa, vara fri, säger Anders Lennberg, som faktiskt råkade befinna sig i just Nice när boken kom ut.
Hans resesällskap som tagit med romanen avskydde den så kraftigt att hon till slut skänkte den till Anders, som blivit nyfiken av all energi hon lade ned på att kritisera den.
- Hon tyckte att den var ytlig, men jag kunde snart konstatera att hon hade fel. Det är en vanlig missuppfattning av Per Hagman, särskilt av hans ungdomsverk. Snarare är det så att Per Hagman har det mod som krävs för att skildra ytligheten. 
Pool är berättelsen om den unge svensken Johan som bor i Nice och försörjs av sin älskarinna, en bedagad fransk skådespelerska. Större delen av sin tid ägnar han åt att vandra längs Rivierans strand och Nices varma gator, ständigt hemsökt av minnesbilderna från sin första kärlek. Filmens händelseförlopp följer boken troget, enligt Anders Lennberg som även har skrivit manus.

Niclas Gillis gör huvudrollen

Huvudrollen Johan görs av Niclas Gillis som tidigare varit med i Jesper Ganslandts film Apan 2009. I rollen som ungdomskärleken hittas Moa Garpendal, som spelade Harriet i den amerikanska filmatiseringen av Stieg Larssons Män som hatar kvinnor (The girl with the dragon tattoo, 2011). 
Att någon vill göra film på hans ungdomsverk gläder Per Hagman, som var 25 år när boken skrevs.
-  Det är förstås väldigt udda att en svensk roman som är så gammal blir filmatiserad. Men han har visst varit inställd på att göra någonting av den länge. Det är smickrande, säger författaren. 
Några förhoppningar om ett röda mattan-mingel har han inte, eftersom han inte haft någon inverkan på manusarbetet vare sig som författare eller konsult. Vilket han är nöjd med; det hade varit en sådan oerhörd tidsinvestering.
-  Vi kom överens om att filmen var Anders baby och att han fick göra vad han ville. Det går ju för sig när det är en så gammal bok, tänker jag. Hade det varit min nya roman skulle jag nog vara mer av ett kontrollfreak.

Ville ha en egen roll


Ett litet önskemål hade Hagman dock: Att få vara med i bakgrunden under någon av scenerna, förslagsvis i en cameoroll på en bar i Nice. Medveten om att filmarbete tar lång tid och att många filmer inte alls blir av glömde han dock bort det så småningom.
- Och så plötsligt kom meddelandet om att filmen var färdiginspelad. Då var det ju försent! Det är jag faktiskt lite bitter över. Jag har alltid drömt om att ha en mikroroll i en film. Att stå i en kiosk, vara bartender eller nåt sånt där, säger Per Hagman.
Anders Lennberg har som mål att visa filmen på Stockholms filmfestival i november och kanske även på Göteborgs motsvarighet i januari. Om klippningen löper enligt tidsschemat hoppas han också kunna ta med sig en trailer till Cannes filmfestival redan i maj. 

Fotnot: Utöver filmen är Per Hagman aktuell med sin nya bok Allas älskare, ingens älskling, en självbiografisk roman som släpps 28 april på Albert Bonniers förlag. Med anledning av det publicerar GP en större intervju med honom på söndag.

Fakta: Romanen Pool


Pool gavs ut 1993 av Bonniers. Liksom med förra boken Cigarett rådde det oenighet bland läsare och kritiker. Somliga älskade romanen – andra avskydde den med en glödande passion. Särskilt agg riktades mot bokens grafiska sexscener.

Från baksidan: ”Dagarna flyter och han med dem, mellan villan, spelhallen, stränderna. Men surrande tvångstankar och påträngande minnesbilder från tonåren ansätter honom. En känsla av hot växer sig allt starkare, medan begär och rädsla sätts i spel mellan de kontrollerade men hjälplösa människorna i denna förrädiskt blanka värld.”

MEST LÄST