Debutant. I februari debuterar Alexandra Pascalidou på Göteborgs stadsteater i en egen pjäs hon just börjat skriva på. ”Det är läskigt, men samtidigt det roligaste som jag gjort, säger hon. I bakgrunden Pontus Stenshäll som presenterade sin första egna säsong i går.
Debutant. I februari debuterar Alexandra Pascalidou på Göteborgs stadsteater i en egen pjäs hon just börjat skriva på. ”Det är läskigt, men samtidigt det roligaste som jag gjort, säger hon. I bakgrunden Pontus Stenshäll som presenterade sin första egna säsong i går.

Pascalidou i en ny roll

Alexandra Pascalidou gör teaterdebut och Körsbärs­trädgården får sig en uppdatering. Identitet blir temat för nästa spelår på Göteborgs stadsteater som även inviger en ny scen.

ANNONS
|

I går presenterades spelåret 2016–2017 i Foajébaren, en repertoar som är Pontus Stenshälls första som konstnärlig ledare.

Han hälsar välkommen till pianotoner, sedan tar Rudy Addo och Victor Ståhl Segerhagen över det musikaliska med en operettmelodi ur Glada Änkan. Musiken finns med i höstens första pjäs, Mephisto, som tidigare presenterats. Föreställningen regisseras av Pontus Stenshäll och handlar om en teatergrupp i Berlin 1923-1933.

–En tid som tyvärr mycket liknar vår egen tid, säger han.

Mephisto utspelar sig inte bara på scenen, utan också i andra delar av teatern som omklädningsrum och teaterchefens rum. Scener som filmas och livestreamas till publiken i salongen.

ANNONS

Temat Identitet genomsyrar hela nästa spelår och har sitt ursprung i Pontus Stenshälls tankar som ny konstnärlig chef för teatern.

–Jag funderade på vem jag är i Göteborg, vad teatern har för roll här. Mycket av debatten just nu handlar om identitet och vad det är att vara människa.

Vad får inte fattas i en stadsteaters repertoar?

–Skrattet är viktigt, den som skrattar är en fri människa, vi ska ha komedi, men det hindrar förstås inte att vi spelar angelägen teater. Mephisto handlar just om teaterns roll och dess ansvar.

Årets komedi går under arbetsnamnet Kärlek på lasarett. Adde Malmberg regisserar och i en av rollerna finns Ulla Skoog som gör debut på Stadsteatern.I februari är det premiär för ytterligare en pjäs som inte fått sin definitiva titel, den kallas än så länge för Alexandras odyssé och tar avstamp i Alexandra Pascalidous bok Kaos. Ett grekiskt krislexikon. Regissören Anna Uhlén fick idén efter att hon läst boken. Hon tog kontakt med Pascalidou som sa ja omedelbart och dessutom själv ville stå på scen. Nu finns hon med i rollistan.

ANNONS

–Jag trodde ju aldrig att det skulle bli av. Nu är jag så nervös att jag kan svimma, säger Alexandra Pascalidou som avslöjar att hon alltid drömt om att spela teater men aldrig vågat tänka tanken.

–Jag har ett kulturellt komplex, vi hade inga bokhyllor och gick aldrig på teatern. Jag tycker fortfarande det är lite läskigt att gå på teater, jag tänker att det är säkert något som jag inte förstår.

Hon har börjat skriva på pjäsen men än så länge spretar den åt olika håll. Det är många röster som vill ta plats i berättelsen.

Men Anna Uhlén är inte orolig.

–Det här är precis så kaotiskt som jag vill ha det. Jag blir stimulerad av kaos och hoppas vi kan jobba på liknande sätt som jag gjort i de frigrupper jag varit med i, som ett lagarbete.

En grekisk kör är en del av föreställningen, ungdomar från Biskopsgården har bjudits in och fler körmedlemmar är välkomna.

Studion återgår från och med i höst till att heta Studion igen. Den 11 november är det urpremiär på Björn Runges pjäs Europas kniv som handlar om författaren Louis-Ferdinand Céline, där huvudrollen spelas av Jakob Eklund som möter sina motspelare från en filmduk.

ANNONS

Konstnären Linda Spåman håller som bäst på att designa om den gamla repsalen som ska bli en scen för mer experimentell teater. Lilla scenen invigs den 25 november med ett program om Karin Boye. Fredrik Jonsson har satt musik till några av hennes dikter. På scenen står bland andra Daniel Lemma.

Vårens sista produktion på Stora scenen är en klassiker, Tjechovs Körsbärsträdgården. Regissören Anja Susa som tidigare regisserat två pjäser på Backa Teater har omvandlat den ryska trädgården till den europeiska marknaden.

Fakta: Premiärer 2016–2017

Stora scenen

17/9 Mephisto

23/10 Höstsonaten

9/12 Kärlek på lasarett

10/2 Alexandras Odyssée

24/3 Körsbärsträdgården

Studion

23/9 Skymningsrök

11/11 Europas kniv

20/1 How to hold your breath

7/4 Allt gott i världen

Lilla scen

25/11 Stjärnornas tröst

4/3 Jihadisten

Backa teater

16/9 Fursten

17/3 5114 dagar

ANNONS