Musik utan vanliga noter vid ljudfestival i Harplinge

Musiker spelar efter grafiskt partitur – i stället för noter. Det är ett av inslagen vid ”BZZZ! International sound art festival 2017” i Harplinge, på fredag och lördag.

ANNONS
|

Det är fjärde sommaren som Mikael och Julie Ericsson samlar ljudkonstnärer vid Harp Art Lab, kvarnen i Harplinge.

– Det är kul. Vi har nya deltagare och sådana som återkommer, vi bygger hela tiden ett nätverk, säger Mikael Ericsson.

I år är en av nyheterna att musiker spelar efter grafiska partitur, som har valts av musikern och kompositören Leif Jordansson (som bland annat har spelat med Lars Demian).

– Det var sådant som konst- musiker som John Cage och György Ligeti höll på med. Du kan få ett notblad med flera streck eller till och med ett fotografi, som du ska spela efter, säger Mikael Ericsson.

ANNONS

På fredag kväll framförs musiken av bland annat speed metal-bandet Garn från Falkenberg.

– De är i 14-årsåldern och kan nog bli svåra att styra, men det över-låter jag åt Leif, säger Mikael med ett skratt.

Övriga medverkande i den grafiska musiken är Halmstadkompositören Joakim Jalhed, Bo Söderström som också är från Halmstad samt Niklas Sjösvärd och Gunhild Andersson.

Bland övriga medverkande i ljudkonstfestivalen kan nämnas Björn Eriksson samt Laurie Tompkins och Susie Whaites.

– De ska göra något som bygger på gutturala ljud, säger Mikael.

Du arrangerade förra året även ”Ljud vid Nissan” och då fick vi in olika reaktioner till HP. Flera verkar se ljudkonst som oväsen.

– Ja, och därför är det viktigt att det inte bara blir ett långt gnidande på ett instrument eller annat ting. Det ska vara både underhållande och provokativt. Det måste vara kul.

Vad gör du själv på festivalen? I programmet står att den självspelande kvarnofonen kommer att scratcha ”Tannhäuser” och ”Rigoletto”. Är det du står bakom det?

– Ja, men jag är mest med i mellanakterna då folk flyttar förstärkare och andra saker, säger Mikael Ericsson.

ANNONS