Lisebergs biljettsystem får kritik av sångglada

I går klingade de sista tonerna ut för Lotta på Liseberg för säsongen. Nu får bokningssystemet för sittplatserna kritik.

ANNONS
|

–Det är ett bedrövligt system för Lotta på Liseberg.

Det säger Daisy Hillergren, som gått på allsången på måndagskvällarna i alla år.

Daisy Hillergren menar att det biljettsystem som används för att få sittplatsbiljetter har flera brister. Dels behöver man tillgång till dator eftersom biljetterna (som är gratis) bokas via Lisebergs hemsida, dels finns en begränsning i hur många biljetter man kan boka.

–Jag är 86 år och har ingen dator. Min son har fått hjälpa mig med detta och det har varit svårt att få tag på biljetter, de tar slut så fort. Vi är många som är besvikna över detta. De tre första gångerna i sommar har jag suttit hemma och tittat i stället för att vara med på Liseberg.

ANNONS

–Dessutom får man inte boka för fler än två. Jag vet till exempel ett norskt sällskap som kommer varje vecka som är fem personer och för dem blir detta problem varje gång, säger Daisy Hillergren.

Stora Scenen-området på Liseberg rymmer runt 15 000 personer, varav ungefär 2 000 är sittplatser. Sittplatsbiljetterna släpps varje tisdag under allsångssommaren, först bokningsbara för innehavare av Lisebergskort, Stora guldpasset eller Lilla guldpasset.

Detta till skillnad mot till exempel tv-program som Allsång på Skansen och Sommarkrysset på Gröna Lund, där det är ”först till kvarn” som gäller för sittplatserna och där man inte behöver biljett, mer än en entrébiljett till parkerna.

De som inte kommit till sin plats på Liseberg vid 19.10 på måndagskvällen kan inte använda sin biljett, i stället erbjuds någon från ståplats att sitta.

Stefan Wern, informatör på Liseberg, säger att det är svårt att få ett system som gör alla nöjda och att tidigare varianter man provat fått fler klagomål.

–Vår allmänna uppfattning är att det fungerar bra. Det handlar också om att vi vill ha kontroll inför tv-sändningen, vi vill att alla sitter där de ska inför sändningen och inte ha tomma platser, säger han.

ANNONS

Nuvarande biljettsystem har funnits sedan 2013 och från Lisebergs håll menar man att det är det som fungerar bäst hittills.

–När det bara var att komma hit blev det kaos när vi släppte på avspärrningarna, folk som köat rusade för att få tag på en plats. Där-efter provade vi med att man kunde få hämta ut biljett till sittplatserna här på Liseberg, men det blev extremt långa köer och bodde man inte i Göteborg eller hade ledigt för att kunna köa hade man inte en chans, säger Stefan Wern.

Att det finns allsångspublik som har svårt att beställa biljetter via en dator har Stefan Wern förståelse för, men säger samtidigt att det är svårt att göra alla nöjda.

–Kanske är det trots allt ändå lättare att få hjälp med datorn, säger han.

I går meddelade Lotta Engberg att hon fortsätter med allsången också nästa sommar.

ANNONS