Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/39
ANNONS ▼

En hitmakare i högform

Låt mig säga direkt: Jag har sett Per Gessle ett antal gånger genom åren men det har aldrig låtit bättre än i kväll, när han får välja och vraka bland godbitarna från 40 års låtskrivande.

Hans goda humör märks redan tidigt i konserten, i en mäktig version av "Juni juli augusti", som ändå bara får ses som ett förspel till kvällens tre mest magiska stunder:

Det börjar med att Per Gessle och sångerskan Helena Josefsson sakta glider ut i "It must have been love", och tar den tryggt i hamn med stöd av den allsångsvilliga publiken.

Sedan är det dags för sommarens hit och min egen favorit, den smäckra "Småstadsprat". Och vem kliver in på scenen om inte Lars Winnerbäck – mannen som sjunger låten på skivan "En vacker natt"? 

På Brottet växer låten ytterligare, kryddad med Malin-My Walls fiol och Ola Gustafssons melankoliska pedal-steel (nästa konsert vill jag höra mer av det instrumentet).

Lars Winnerbäck stannar dessutom kvar i ytterligare ett nummer, den 35 år gamla "Honung och guld", en sång som ligger kvar i stämningen från "Småstadsprat". Vacker och vemodig. 

Jag hade  gärna hört mer okända, lågmälda låtar men på den punkten är jag nog i minoritet. Runt omkring mig står fredagsglada människor – många par som håller om varandra – som jublar vid vartenda välkänt intro. Dessutom kan de alla texterna och sjunger med en kraft som skulle kunna svepa bort såväl Lotta på Liseberg som Sanna på Skansen i en enda refräng.

En av kvällens mest lyckade nummer är "Kung av sand", en av hitmakarens starkaste kompositioner som borde vara helt sönderspelad. Men i kväll får den ny lyster, liksom "Spegelboll" med sin förföriska melodislinga.

De nya bandmedlemmarna gör ljudbilden mer varierad och spänstigare än tidigare, och får låtarna att lyfta ännu högre mot augustihimlen.

Visst saknar säkert var och en av oss 11 000 åskådare några egna favoriter, men vi får väl acceptera att det är sångaren som väljer? 

Min enda egentliga invändning mot kvällen är när finalnummer som "The look" och "Joyride" pimpas upp med rundgång och långa onödiga ljudorgier. 

Jag hade även klarat mig utan fotbollsläktartrallen "Sommartider", men den är väl helt enkelt för stor för att undvika? 

Men Per Gessle har ändå modet att strunta i den "vanliga" avslutningshymnen "När alla vännerna har gått hem" och i stället ge oss "Min plats" från albumet "En vacker natt". 

Det blir en harmonisk vaggvisa med mjukt smekande fiol och pedal steel, som gjord för en vacker sommarkväll. Som den här kvällen.

Konsert

"En vacker kväll" med Per Gessle &band
Brottet, Halmstad 11/8

MEST LÄST