Dramatik lyfter klassiskt körverk om Jesus död

Det blir såväl sång som dramatik när ”Johannespassionen” sätts upp i helgen i S:t Nikolai kyrka. – Sångarnas inlevelse lyfter verket, säger körledaren Anders Wilhelmsson.

ANNONS
|

”Kreutzige! kreutzige!” De vit- och gråklädda sångarna böljar fram och tillbaka, likt vågor på ett stormigt hav, medan de ropar ”Korsfäst!”. Alla försöker tränga sig fram, för att få de bästa platserna vid Jesus avrättning.

Scenen repeteras i S:t Nikolai kyrka och ingår i ”Johannespassionen” av Johann Sebastian Bach, som framförs på lördag och söndag i kyrkan.

Det är ett 50-tal medlemmar ur Halmstad oratoriekör, ensemblen Göteborg Baroque och solister som ger sig i kast med detta drygt 200 år gamla storverk, som berättar om Jesus sista dygn i livet.

”Johannespassionen” har satts upp tidigare i Halmstad, men den här gången nöjer sig inte körmedlemmarna med att sjunga. De agerar och rör sig runt i lokalen.

ANNONS

– Det har varit jätteroligt för kören att jobba på det sättet, säger Anders Wilhelmsson.

Anci Hjulström från Göteborg står för regin. Hon har länge arbetat med att blanda teater och musik.

– Det handlar om att ge enkla men tydliga scenanvisningar. Förflyttningar kan vara ett bra sätt att skapa fokus, säger hon och tillägger:

– Jag är imponerad över kören och sättet som föreställningen har vuxit fram.

Hur tänker du när du tar dig an ett verk som ”Johannespassionen”?

– Det är många saker, men en av de viktigaste frågorna är vad jag vill säga med stycket – och vilka tankar det kan väcka om saker som händer i dag, säger Anci Hjulström.

Fakta: Johannespassionen

Verket är skrivet av Johann Sebastian Bach och framförs 1 och 2 april i S:t Nikolai kyrka, i regi av Anci Hjulström.

Medverkande: Halmstad Oratoriekör under ledning av Anders Wilhelmsson, Göteborg Baroque och solisterna Anna Falkström. Tobias Nilsson/Leif Aruhn-Sollén, Peter Boman och Karl-Peter Eriksson.

ANNONS