Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Statyn på sydstatsgeneralen Robert E Lee står i Lee Park i Charlottesville, och utlöste de demonstrationer som slutade med mord i staden. På bilden har två demonstranter döpt om parken efter mordoffret: Heather Heyer Park.
Statyn på sydstatsgeneralen Robert E Lee står i Lee Park i Charlottesville, och utlöste de demonstrationer som slutade med mord i staden. På bilden har två demonstranter döpt om parken efter mordoffret: Heather Heyer Park.

Krönika: Är det verkligen rätt att riva en kontroversiell staty?

Kontroverserna i Charlottesville i Virginia har sysselsatt svenska media i flera dar. President Trump har fått mycket kritik för att han inte ha tagit tydligt avstånd från vitmaktrörelsen. Han har påpekat att motdemonstranterna också har använt sig av oförsvarbart våld.

Upprinnelsen till demonstrationerna, där en person har dött efter att ha blivit påkörd av vitmaktsidan, är ett politiskt beslut att riva ner en staty av Robert E Lee.

General Lee var överbefälhavare för sydsidan i det amerikanska inbördeskriget på 1860-talet. Av många i sydstaterna ses han som en nobel krigshjälte, medan andra ser honom som en obehaglig typ och förespråkare för slaveri.

I Göteborg har filmaren och guldpalmsvinnaren Ruben Östlund föreslagit att flytta “Kopparmärra” (Karl IX på sin häst) till “sonen” på Gustav Adolfs torg. Den tomma ytan på Kungsportsplatsen skall enligt förslaget användas som en ruta för tillit med mera.

Till rutan ska vi kunna gå om vi behöver hjälp. Om någon står i den, är det vårt ansvar att ta kontakt och försöka hjälpa till. Här kan vi också lämna våra värdesaker utan uppsikt, allt enligt förslagsställaren.

Men är det motiverat och genomtänkt att “redigera” historien genom att sudda bort eller omgruppera historiska spår, som vissa anser överspelade eller stötande? Vilka ska man då plocka ner i vårt land? Karl XII? Gustaf III?

Jag kan förstå, att man under en revolution i stridens hetta river ner statyn av en hatad diktator, men att riva ner statyer av historiska personligheter?

Gör inte det att vi förlorar möjligheten att förstå och tolka en gången tids ideal och tänkesätt?

Eller kan vi kanske i stället för att riva ner och censurera, till och med visa tolerans mot dem som inte tycker precis som vi?

MEST LÄST