Tjeckiska spelbolaget Warhorse Studios har utvecklat nya "Kingdom come: Deliverance", ett rollspel som utspelar sig i Böhmen under medeltiden. Pressbild.
Tjeckiska spelbolaget Warhorse Studios har utvecklat nya "Kingdom come: Deliverance", ett rollspel som utspelar sig i Böhmen under medeltiden. Pressbild.

Gräsrotsfinansiering bakom storspel

Det började med en Kickstarterkampanj – fyra år senare släpps "Kingdom come: Deliverance". De 35 000 givarna har kunnat följa utvecklingen hela vägen, ett ovanligt grepp i den hemlighetsfyllda spelbranschen.

ANNONS
|

1400-talets Böhmen i det tysk-romerska riket är skådeplatsen för "Kingdom come: Deliverance". Det är oroligt decennierna efter Kejsar Karl IV:s död, och spelaren tar rollen som Henry, en smedson som tar värvning för att ta hämnd sedan hans by attackeras av en invaderande här.

- Det är på ett sätt en historia om att växa upp. Du börjar ung och dumdristig, men blir soldat och får en större roll. Du blir aldrig en kung eller härskare, men du växer med ansvaret, berättar Tobias Stolz-Zwilling, pr-ansvarig vid Warhorse Studios.

ANNONS

Fick in miljon

Det tjeckiska spelbolaget grundades 2011 av Daniel Vávra, som bland annat har varit med på "Mafia"-spelen och Martin Klíma. De första åren gick åt att försöka hitta investerare för visionen – ett actionrollspel i realistisk historisk miljö. Lösningen blev gräsrotsfinansiering, ett ovanligt grepp för stora spel som släpps till konsoler. 2014 bad de om 300000 brittiska pund med hjälp av en trailer.

- Vi var lite oroliga att ett så stort projekt skulle bli för dyrt för Kickstarter. Så vi kände oss tvungna att dela upp spelet i tre delar, säger Stolz-Zwilling.

Oron var obefogad. 1,5 dygn tog det att få in pengarna. När en månad gått passerades miljonen. Warhorse studios bestämde sig för att göra hela spelet på en gång.

Tobias Stolz-Zwilling beskriver gräsrotsfinansiering som ett tveeggat svärd. Det positiva är att det snabbt går att se om det finns ett intresse. Men spelare är också ovana vid att vänta så länge, och givarna behövde få veta vad som hände med deras satsade slantar.

- Normalt presenterar du ett spel när det kanske är sju månader kvar till släpp. Då kan du visa upp polerade mellansekvenser. Det kunde inte vi. Men vi sade: låt oss vara ärliga och låta dem följa utvecklingen.

ANNONS

Det har bland annat inneburit att vissa har kunnat provspela extremt tidiga versioner av spelet.

- Folk började känna att det tog en evighet att utveckla spelet, även om det var en ganska normal tid. Vi visade hela tiden upp nya saker. Men till slut började jag komma till en punkt då jag inte ville förstöra för mycket genom att avslöja allt.

Olika spelupplevelser

Spelskaparna ville göra ett realistiskt spel, även om man har tagit sig vissa friheter; flyttat byar närmare varandra och gjort byggnader större för att förbättra spelupplevelsen. Större historiska händelserna går det inte att påverka, däremot har spelaren en stor påverkan på skeenden.

- När du belägrar en borg kan du smyga in innan och förgifta vakterna och förstöra deras pilar, eller gå in med full fart och attackera, eller så kan du vara en pilbågsskytt och skjuta folk i ryggen. Jag tror starkt att två vänner som spelar spelet kan ha ganska olika upplevelser.

ANNONS
TT

Fakta: "Kingdom come: Deliverance

"Kingdom come: Deliverance" är ett actionrollspel som utspelas i Böhmen, på 1400-talet, som på den tiden var platsen som det tysk-romerska riket styrdes i från.

Spelet är tjeckiska Warhorse Studios första spel, och finansierades delvis med hjälp av en framgångsrik kampanj på sajten Kickstarter. Spelet ges ut av Deep Silver och släpps till PC (Steam), PS4 och Xbox One den 13 februari.

ANNONS