Gammaldags stil. Jesper Ganslandts nya film är bland annat inspirerad av mediernas bild av Carolina Gynning och det kvinnliga perspektivet hos författare som Joyce Carol Oates och Doris Lessing. Regissören själv tycker att ”Blondie” liknar en gammaldags, melodramatisk Hollywoodfilm.
Gammaldags stil. Jesper Ganslandts nya film är bland annat inspirerad av mediernas bild av Carolina Gynning och det kvinnliga perspektivet hos författare som Joyce Carol Oates och Doris Lessing. Regissören själv tycker att ”Blondie” liknar en gammaldags, melodramatisk Hollywoodfilm.

Ganslandt byter stil med nya långfilmen

Jesper Ganslandt har tröttnat på vågen av hyllade, realistiska filmer han själv var med om att piska upp med ”Farväl Falkenberg” och ”Apan”. – I ”Blondie” har jag ­letat efter en förhöjd verklighet och ett bredare tilltal, så att den blir mer av en saga, säger han.

ANNONS
|

En vecka före Sverigepremiären av den festivalvisade dramakomedin hälsar Hallandsposten på hos Jesper Ganslandt i Gamla stan i Stockholm. Från en dator i hans nya kontor strömmar 1920-talsjazz med Bessie Smith och musiken matchas både av inredningen och den 34-årige falkenbergarens nya film.

– ”Blondie” liknar nog en gammaldags, melodramatisk Hollywoodfilm där de kvinnliga huvudpersonerna utsätts för prövningar och lever ut sina känslor. Jämfört med tidigare är det en mer glamourös förpackning, lite som Bergman möter Falcon Crest kanske.

Filmen handlar om när tre krisande systrar återförenas hos sin dominanta mamma. Hon firar sin 70-årsdag, men några stilmässiga likheter med den danska dogma-klassikern ”Festen” finns alltså inte.

ANNONS

– Nej, men familjen som tema kan jag i efterhand se att jag hade med även i ”Farväl Falkenberg” och ”Apan”, men inte lika tydligt. Och jag har försökt att lyfta fram den svarta humorn ännu mer, säger Jesper.

Viss inspirationen har han hämtat från sitt eget liv, med en 14 år äldre syster, och från kompisar.

– När det gäller syskonens relationer har jag exempelvis tänkt på att man alltid är lojal när det gäller, men samtidigt kan tycka att man inte riktigt känner varandra.

I filmen visas det genom att de tre systrarna är hånfulla, men direkt springer fram och hjälper till när en av dem mår illa.

När vi lämnar taxen Schnappi (döpt efter en tecknad, tysk krokodil) och tar ett varv i produktionsbolaget Fasads lokaler, hittar vi Fredrik Wenzel i ett av rummen. Han har fotat Jespers tidigare filmer, men den uppgiften gick nu till Linda Wassberg, som låg bakom de tydliga bildkompositionerna i ”Apflickorna”.

– Jag ville inte pumpa på i samma realistiska stil med improvisationer och handhållen kamera, och ett kontrollerat foto var första steget. I början var det svårt och vi pratade förbi varandra, men sedan hittade vi en glädje och vitalitet i att utforska något nytt, berättar Jesper.

ANNONS

Av samma anledning valde han Fredrik Emilson från Halmstad som kompositör av mer klassisk filmmusik med mycket stråkar, i stället för kompisen Erik Enockssons elektroniska minimalism.

Det plingar till i mobilen. Ett sms. Från en annan av landets mest kända kulturpersonligheter från Falkenberg.

– Det var Carl-Johan Vallgren som undrade när vi skulle käka lunch. Vi har umgåtts en del den senaste tiden. Vi har hälsat på i hans sommarhus på Gotland och de har ­varit hos oss i skärgården.

Med vi menar Jesper han själv och hustrun Elin. Som alltså har samma namn som huvudpersonen i ”Blondie”.

– Ja, det är min lilla hyllning till henne. Och hon tyckte att det var okej eftersom Carolina Gynning spelar filmens Elin.

Vi fortsätter att prata namn. Jesper och Elin blev nämligen föräldrar i februari och döpte sin son till Hunter Louis Ganslandt.

– Båda våra pappor heter Rolf, så vi funderade på det, men sedan kände vi att ett ovanligt namn är roligare än ett som är trendigt just nu.

Jesper själv har bytt efternamn från Sundberg till Ganslandt, efter sin mammas mormor.

– Ja, det var efter gymnasiet när jag pluggade i Lund och ville bli någon ny, liksom axla ett nytt skinn och hitta mitt konstnärliga jag. Det gav faktiskt svängrum och en frihet som jag inte tyckte fanns i Falkenberg när jag växte upp.

ANNONS

Det är dags att runda av. Jag frågar om vi får se Jesper Ganslandts namn på en amerikansk film i framtiden?

– Det är inte omöjligt, för nu känner jag mig redo för det på ett annat sätt än tidigare. Jag har fått förfrågningar om internationella projekt och läser manus, men det är långt kvar innan det blir verklighet.

Torbjörn Olsson – Guldbaggebelönad falkenbergare som grundade Fasad AB med Jesper Ganslandt och har gjort de visuella effekterna.

Fredrik Emilson – kompositör från Halmstad som fick det nordiska filmmusikpriset för “Kronjuvelerna” och som för första gången samarbetar med Ganslandt.

John Eriksson – tillhör kompisgänget som gjorde ”Farväl Falkenberg” i sin gamla hemstad och var även med i kortfilmen ”Jesper Ganslandts 114:e dröm”. Har en biroll som pojkvän till Elin (Carolina Gynning).

Petra Valén – attributör och ansvarig för rekvisita. Första samarbetet med Jesper sedan de gick på Sturegymnasiet i Halmstad samtidigt.

Johan Bjerkner – lärde också känna Ganslandt på Sturegymnasiet. Anlitades som klippare när Jesper och Anna Ivanova hade kommit en bit med redigeringen och behövde hjälp att se materialet på nya sätt.

Peter Rolandsson – regiassistent från Halmstad som enligt Jesper gjorde ett ”fenomenalt jobb med att hålla samman alla”.

ANNONS