Dansk briljans möter Halland i kortare format

ANNONS
|

Varför gillar jag att stressa runt i Göteborg, till fots eller med spårvagn, och trängas i en lång, svettig kö till biografen Draken. Jo, för plötsligt hittar jag en festivalfilm som bryter mönstret.

Jag ser Regina Casé brinna som hembiträdet i brasilianska Oscarsbidraget "Den andra mamman" och knockas av den närgångna dokumentären "The other side", vars skildring av fattiga narkomaner i Louisiana är lika ömsint som dess vapendårar är skrämmande.

"Den är bara en hybrid av spelfilm i formen, inte när det gäller sanningen", sa regissören Roberto Minervini före visningen.

På plats i Göteborg var även Nikolaj Lie Kaas, som sa att inspelningen av "Men & chicken" var vuxen och allvarlig. Resultatet är dock en vildsint buskis med honom, Mads Mikkelsen (i lustig peruk) och andra danska stjärnor som våldsamma, korkade halvbröder.

ANNONS

Min favorit hittills är en annan dansk. Efter fängelsefilmen "R" och kidnappningsthrillern "A hijacking" skapar Tobias Lindholm en ny, manlig värld med total tonträff. Det är Hollywoodklass på krigsscenerna i "A war" om en Nato-styrka i Afghanistan och tystnaden utnyttjas effektivt. Befälet Claus (Pilou Asbæck från "Borgen") dilemman om att riskera civila offer för att rädda en väns liv och att ljuga för hustruns (Tuva Novotny) och familjens skull är liknar en Susanne Biers-fullträff som "Bröder".

Av de svenska gör "Avalon"-regissören Axel Petersén "Under pyramiden" för oklar, medan Hanna Sköld levererar det starka, mörka familjedramat "Granny´s dancing on the table" (visas även 6/2) där dockavsnitt varvas med en isolerad dotter (Blanca Engström) och en farligt sträng far (Lennart Jähkel).

Mastigast blir tre timmar om islams uppkomst i "Muhammad: messenger of God" (visas även 7/2), med religiösa klichéer, men storslaget foto och ett udda grepp man vänjer sig vid – att profetens ansikte aldrig visas.

En väldigt mycket bättre "biopic" är "Trumbo" (svensk biopremiär12/2) om den vänsterradikale manusförfattaren Dalton Trumbo som svartlistades i Hollywood, men vann två Oscars i andra namn.

Kortfilm på stor duk kan man också njuta av, varav två av halländska regissörer. I Åledbon Johanna Anderssons "Mötas" finns en skrattscen som är otroligt smittande, medan "Låt mig springa" av Björn Fävremark (från Varberg) och John Boisen imponerar när foto och ljud bygger upp en obehaglig stämning under en tjejs löprunda på kvällen.

ANNONS

Även i Startsladdenvinnaren"Hopptornet" finns ett halländskt inslag. En av de som tar språnget från tio meter är nämligen Simon Vahlne, som förhoppningsvissnart blir klar med sin egna "Fight on a swedish beach", inspelad i hans uppväxtstad Varberg.

ANNONS