det kommer mera. Carl-Johan Vallgren siktar på att skriva ytterligare en eller två kriminalromaner om Danny Katz, ett språk- och datorgeni som kämpar mot heroinets dragningskraft. Vallgren är också låtskrivare och artist, men har inga skivor på gång den närmaste tiden.
det kommer mera. Carl-Johan Vallgren siktar på att skriva ytterligare en eller två kriminalromaner om Danny Katz, ett språk- och datorgeni som kämpar mot heroinets dragningskraft. Vallgren är också låtskrivare och artist, men har inga skivor på gång den närmaste tiden.

Carl-Johan Vallgren tar med Svinen till En kväll för boken

När Carl-Johan Vallgren kommer hem till Halland för att medverka under En kväll för boken i november har han med sig Svinen – den andra noirthrillern om Danny Katz.

ANNONS
|

På väg till fots från tunnelbanan till Carl-Johan Vallgrens kontor i Stockholm njuter jag av utsikten längs Tranebergs strand. Men när jag kommer fram är den lilla skrivarlyan bredvid bostadsområdets lilla jourlivsbutik tom och mörk.

En stund senare parkerar författaren från Falkenberg och stiger ur:

–Ursäkta, jag försov mig!

Rummet domineras av böcker. Även på skrivbordet ligger ett par romaner, bland annat Dennis Lehanes Patient 67 (Shutter Island).

–När jag själv är i en skrivprocess läser jag ingenting, för att inte bli påverkad, men annars vill jag ha koll i ögonvrån på vad konkurrenterna gör. Men ”crime” blir det sällan. 99 av 100 är usla stilister och då tar det emot att läsa. Jag är ju lite av en språksnobb fortfarande, erkänner Carl-Johan Vallgren, som fick Augustpriset 2002 med Den vidunderliga kärlekens historia.

ANNONS

Skuggpojken, hans första thriller om dator- och språkgeniet Danny Katz, hyllades för två år sedan och den 10 oktober kommer fortsättningen, Svinen. För första gången återvänder Vallgren nu till en av sina rollfigurer.

– Det är klurigt att berätta bakgrunden för nya läsare utan att det blir en upprepning och boken tog längre tid än jag trodde. Jag följde plan A fram till april förra året, och hade skrivit 170 sidor, när jag märkte att det inte höll. Det var på väg att utvecklas till en spionroman som jag inte gillade, så jag slängde allt och började om, säger Carl-Johan.

Bara värdetransportrånet, som inte går enligt planerna, är kvar från ursprungsmanuset.

Så här inleds Svinen:

Han satt på en bänk i Midsommarparken, vaksam på minsta rörelse runt sig. Inget misstänkt sedan han lämnat lägenheten en kvart tidigare. Några dagisungar i gula reflexvästar stojade i lekparken. Han flyttade på sig lite så att han hamnade i skuggan av ett träd. Gled på en fläck på byxan. Fattade inte var han fått den ifrån. Lunchen, när han stekt två ägg i olja?”.

Svinen fortsätter sedan med en historia som har likheter med det verkliga fallet med ”Kapten Klänning”, polischefen som dömdes för våldtäkt, koppleri och misshandel.

ANNONS

En annan aktuell fråga som berörs är romernas situation i Sverige.

–Att det tajmades med debatten var en ren slump, men jag tyckte att det var intressant att ställa gamla tiders flyktingar mot dagens migranter. Katz kommer ju från en judisk familj som flydde till Sverige under andra världskriget. Det finns en likhet mellan romer och judar genom att båda är grupper som varit väldigt utsatta genom historien.

Ja, och det är väl lite mer judisk historik i Svinen än i Skuggpojken?

– Kanske, men det är inte så konstigt eftersom jag lever i en judisk miljö, med en judinna, och det är en stark minoritetskultur som har behållit traditioner och språk i 4 000 år. Med Katz ville jag skapa en judisk superhjälte till våra tre barn, säger Carl-Johan och fortsätter:

– Jag har ju bott i Köpenhamn och Berlin och märker hur etniskt rensat centrala Stockholm är. Här bor bara vita, rika, etniska svenskar.

Något utredningsarbete som i traditionella polisromaner ingår inte. Här finns i stället noirgenrens korrupta kommissarier.

– Det tråkigaste jag vet är kriminallitteratur som går långsamt och har ett polishus med en trasig kaffemaskin. Däremot är det bra om figurerna har goda kontakter med polisvärlden. En sak jag själv är nöjd med är att jag alltid brukar ha ett bra tempo i mina romaner.

ANNONS

Svinen är skriven under författarnamnet Lucifer, men till skillnad från Skuggpojken syns nu även Carl-Johan Vallgrens namn på bokomslaget.

I romanen fördjupas porträtten av Danny Katz ungdomskärlek Eva Westin, som är åklagare, och hans kriminelle kompis Jorma Hedlund. Samtidigt visas nya sidor av huvudpersonen, som fortfarande kämpar mot ett starkt sug efter heroin.

– Det jag gillar med Katz är att han kan röra sig så fritt mellan botten och toppen, i miljöer som ger stenhårda kontraster och är tacksamma i en thriller. Han är hänsynslös och något av en psykopat, som kan vara extremt våldsam. Det gör honom väl rustad för alla de faror och utmaningar som en hjälte i en thrillerserie möter.

Efter att ha semestrat på Gotland och i Grekland ska Carl-Johan fortsätta med nästa del i thrillerserien.

– Jag vill gärna skriva två böcker till och känna att jag har höjt ribban inom kriminallitteraturen lite. Men i Svinen går det illa för Katz i slutet, så jag skulle kunna lämna honom, förklarar Vallgren, som därefter siktar på att ge ut ”något riktigt obskyrt, som knappt nån människa vill läsa”.

Jag gissar att Danny Katz har fått sitt namn efter tyskans ord för katt (Katze) och därför nio liv. I bokhyllan bakom dig har du förresten Thomas Lehrs roman Nabokovs Katze…

ANNONS

–Jaså? Det har jag inte tänkt på. Namnet Katz visar att han tillhör Kohen-linjen, en judisk prästsläkt. Men jag valde det mest för att det är ett coolt namn. Från början hette han Dan Katz, men det visade sig att det fanns en svensk psykolog som hette det. När han blev orolig över att förknippas med en fiktiv figur döpte jag honom i stället till Danny, efter min frus morbror.

Men miljöerna är väl hämtade här från ditt eget närområde?

–Ja, Katz sitter i mitt knä på kontoret och bor en våning upp. Vi har samma utsikt och köper mat i samma butik. Vi löser uppgifterna ihop och ibland är han smartare än mig.

Borde inte böckerna filmatiseras?

– Vi får se. Min agent sköter det där, men konkurrensen är stenhård. Men jag kan avslöja att ett engelskt filmbolag har köpt rättigheterna till Den vidunderliga kärlekens historia.

Född: 1964 i Linköping. Uppvuxen i Skogstorp utanför Falkenberg.

Bor: Bromma i Stockholm, med sambon Rebecka och deras tre barn.

Yrke: Författare, låtskrivare, artist.

Böcker: Nomaderna (1987), novellsamlingen Längta bort (1988), Fågelkvinnan (1991), Berättelser om sömn och vaka (1994), Dokument rörande spelaren Rubashov (1996), För herr Bachmanns broschyr (1998), guideboken Berlin på 8 kapitel (1999), Augustbelönade Den vidunderliga kärlekens historia (2002), Kunzelmann & Kunzelmann (2009), Havsmannen (2012), Skuggpojken (2013) och Svinen (utkommer på Bonniers i oktober 2015).

Skivor: Klädpoker med djävulen (1996), Easy listening för maso- chister (1998), Kärlek och andra katastrofer (2001), 2 000 mil, 400 nätter (2003), I provinsen (2004), Livet (2007) och Nattbok (2010).

Aktuell: Medverkar under En kväll för boken på Halmstads teater torsdag den 5 november tillsammans med Cilla Naumann, Maja Hagerman, Joakim Zander och Mark Levengood.

ANNONS