Tillsammans. För Therese Rodger var Kleindagarna ett sätt att få utbyta kunskap och idéer med andra i samma arbetssituation.
Tillsammans. För Therese Rodger var Kleindagarna ett sätt att få utbyta kunskap och idéer med andra i samma arbetssituation.

Mattedagar ger möjlighet till utveckling

För Therese Rodger är vidareutbildning en självklar del av jobbet som mattelärare. – Jag vill hela tiden komma framåt och lära mig mer, säger hon.

ANNONS
|

Kleindagarna är ett projekt som har arrangerats i Sverige sedan 2011. Syftet är att gymnasielärare och forskare inom matematik ska kunna mötas och diskutera hur undervisningen kan bli bättre. I mitten av juni var det dags för det första av sommarens två tillfällen, som båda äger rum i Stockholm.

För Therese Rodger, mattelärare på Osbecksgymnasiet, var det en självklarhet att tacka ja när hennes chef berättade om inbjudan.

– Jag är jättenöjd med upplägget. Förutom föreläsningar och att diskutera didaktik fick vi också fortbildning i själva ämnet matematik. Det är väldigt sporrande för en själv att känna att man lär sig mer, säger hon.

ANNONS

Att lära sig mer om matematik tycker hon är viktigt för elevernas skull och för att undervisningen ska fungera så bra som möjligt.

– Det är ofta fokus på de lite svagare eleverna, vilket så klart är jätteviktigt, men man måste komma ihåg de starka eleverna också. Kunskapen måste finnas för att hjälpa dem att jobba vidare på sin nivå.

Kontakten med matte lärare från andra delar av landet var något Therese uppskattade. Hon tycker också att det är viktigt att tillsammans kunna diskutera kunskapskraven, som hon menar lämnar utrymme för olika tolkningar hos skolorna.

–Det kan göra att eleverna är på olika nivåer även om de ska kunna samma saker när de kommer till högskola eller universitet. Det gör att vissa får jobba ikapp i stället för att hänga med. Vi måste minska glappet mellan gymnasiet och vidare studier.

Tidigare har Therese läst flera kurser på universitetet på fritiden, vid sidan av heltidsjobbet. För Kleindagarna får hon igen tiden i kompdagar.

ANNONS

Hon menar att det finns ett visst utbud av fortbildning men att man tyvärr ofta måste jaga dem själv. Dessutom upplever hon att en stor del är anpassad för högstadiet och hon välkomnar utbildning för gymnasielärare.

– Jag tror absolut att viljan att utvecklas och lära sig mer finns där, det märker jag bland mina kolleger. Men man måste få tid till det och det måste prioriteras. Projekt av den här typen är ett steg i rätt riktning, säger hon.

Har arrangerats årligen i Sverige sedan 2011.

Anordnas i år under två helger: 12–14 juni och 22–24 augusti.

Arrangörer är Svenska kommittén för matematikundervisning (SKM), Svenska nationalkommittén för matematik (KVA), Institut Mittag-Leffler. Finansieras av Brummer & Partners.

ANNONS