Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Halmia köper upp HBK

    Detta är årets idrottsbomb i Sverige. IS Halmia köper Halmstads BK och med tunga finansiärer i ryggen finns det nu också ett konkret förslag på en ny arena.

    De lokala finansiärerna som står bakom köpet av HBK är tre kända och kapitalstarka halmianer. Men man har också en internationell investerare i det österrikiska företaget Red Bull som kommer att äga 51 procent av den nya klubben Red Boll Halmstad. Och man tar då över HBK:s plats i allsvenskan.

    Frågan kommer att snabbhanteras Svenska fotbollförbundets styrelse i dag så att allt är klart inför premiären mot Kalmar i morgon. Det är en mycket het potatis, men eftersom förbundets ordförande Lagrell inser den finansiella potentialen i detta går han på moln.

    I dag klockan 13 kommer det att vara en presskonferens i översta våningen i ett hus på Söder.

    Anledningen till att man valt just denna plats är, enlig vad HP erfar, att man också ska presentera ett förslag på en arena som förläggs på gamla Nissavarvet. Det som i dag är HP-huset på Söder kommer att rivas och ersättas av en arena. Det blir också parkeringshus och en ny förbindelse över Nissan. Red Boll Arena ska anläggningen heta.

    Red Bull är ett företag som investerat stort i flera sporter. Man äger fotbollslaget i New York, där Thierry Henry spelar, liksom ett framgångsrikt F1-stall och de österrikiska mästarna i fotboll. Företaget har också stora sponsoravtal med många enskilda idrottare.

    Satsningen i Halmstad kräver stora kommunala investeringar, men en liten hemlig grupp med företrädare för kommunen och de båda klubbarna har de senaste veckorna arbetat intensivt på ett upplägg som ska lösa alla problem.

    Det har varit mycket hysch-hysch men HP har via kanaler in i gruppen fått fram en del uppgifter.

    Arbetet har påskyndats av det faktum att IS Halmia gjort en sådan fin försäsong medan HBK hackat. Det var till och med så att Halmia nyss lyckades besegra storebror med 2–1.

    E n fråga som har varit svår att lösa har varit klubbfärgerna. Där har man valt en kompromiss, även om Red Bull legat på.

    Det blir röda tröjor och blå byxor, vilket stämmer med Red Bulls varumärke men också för att lagets hemmaplan hamnar väldigt nära Alevallen, där Alets IF spelar, och de är ju röd/blå.

    Ett ytterligare skäl till samgåendet är att ISH sedan många år har ”Viva Espana” som kamplåt men med texten ”Det är vårt Halmia” och med HBK:s tydliga spanska profiler ser man stora synergimöjligheter i detta.

    Förutom reklam för energidrycken så kommer man att sponsras av ett spansk tapasföretag som försöker slå sig in på den svenska snabbmatsmarknaden, McTapaZ.

    De lokala finansiärerna som står bakom köpet av HBK är de kända halmianerna Björn Sydstrand, Pär Gässle och Kennet Sjögran.