Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

AB Volvo-koncernen, som har flera märken förutom Volvo, avsätter nu sju miljarder kronor för det problem i en komponent som man upptäckte tidigare i höstas. Bild: Roger Larsson

Volvo sätter undan sju miljarder för avgasproblem

Lastbilsjätten Volvo tvingas sätta undan sju miljarder kronor för det avgasproblem som bolaget upptäckte i höstas. Det kommer att påverka resultatet det fjärde kvartalet kraftigt.

I oktober rapporterades det om den ”betydande miss” AB Volvo upptäckt vid en analys av en komponent som används i avgasefterbehandlingssystemet i bolagets lastbilar och bussar. Komponenten kunde åldras i förtid, men ska enligt bolaget inte utgöra ett problem för produktsäkerheten eller fordonens prestanda.

– Det handlar om ett litet hålkort med beläggning som ska fånga upp kväveoxider där problemet finns, förklarade presschefen Claes Eliasson.

Nu har bolaget räknat ut hur mycket det kan komma att kosta – man reserverar sju miljarder kronor som kommer att belasta resultatet det fjärde kvartalet som en engångskostnad.

– Vi har testat fordon och pratat med myndigheter om eventuella åtgärder och kommit fram till den här summan, säger Claes Eliasson.

– Problemet kan orsaka att kväveoxiderna överskrider gränsvärdena.

Strikt reglering

På de marknader med strikt reglering av kväveoxider – NOX-värden – är detta ett större problem. Nordamerika och EU hör till marknader med strikt reglering.

Hur många fordon eller vilka märken inom koncernen som kan vara påverkade vill inte AB Volvo uppge.

– Alla fordon på marknaderna har inte komponenten installerad, även av de som har det så kommer inte alla att beröras.

– Vi går inte ut med varumärken eller modellår som kan vara berörda.

Varför det?

– Därför att vi vet att det kan slå olika och vi lär oss mer och mer för varje dag. Det beror rätt mycket på körcykeln för fordonen.

Vad är det för tidsramar kring att fixa det här?

– Vi har en dialog med myndigheter om hur vi ska hantera det och där är inte besluten slutgiltigt fattade.

– Det kommer inte att lösas på ett halvårs tid.

Hur stort resultatet blir för fjärde kvartalet och helåret offentliggör Volvo 30 januari. Ifjol visade koncernen ett rörelseresultat på drygt sju miljarder kronor fjärde kvartalet, vilket då var en stark förbättring. Företags kassaflöde kommer att påverkas negativt av händelsen under 2019 och öka under kommande år enligt Volvo.

På en fråga om vad problemet kommer att betyda för den leverantör eller leverantörer som utvecklat komponenten förklarar Volvos presschef att man ”för en dialog”.

Kan det handla om skadestånd?

– Det är ingenting jag kan kommentera.

Fakta: Kväveoxider

Kväveoxider är samlingsnamn för kväveoxid och kvävedioxid som bildas då luftens syre och kväve reagerar vid höga temperaturer. Utsläpp av kväveoxider är därför starkt kopplat till förbränningsprocesser. Kväveoxider är giftigt och ger även upphov till ozonbildning tillsammans med organiska föreningar.

Fokuset på kväveoxider inom fordonsindustrin ökade i samband med att utsläppsskandalen inom Volkswagen briserade 2015, ”dieselgate”. Amerikanska myndigheter upptäckte att den tyska fordonskoncernens ingenjörer manipulerat bilars mjukvara för att få det att verka som att fordonen släppte ut mindre kväveoxider än vad som var fallet – USA hade tidigare hårda gränsvärden för kväveoxid.

Fordon med dieselmotorer har haft större problem med utsläpp av kväveoxider än motorer som drivs av andra bränsleslag – medan de däremot oftast är bättre på att få ned utsläpp av klimatpåverkande koldioxid än bensinmotorer.

Källa: Naturvårdsverket, GP