– Idén till satsningen fick vi egentligen av en slump i vår omvärldsbevakning. Vi kände direkt att tekniken skulle kunna fungera även i vår verksamhet, säger Magnus Elmblad.
I mars började Lagafors, som tillverkar rengöringsutrustning för livsmedelsindustrin, att lansera konceptet för sina kunder.
Med hjälp av AR-glasögon kan kunder och återförsäljare i andra länder bli guidade av en servicetekniker som befinner sig på huvudkontoret i Laholm. På distans kan man vägleda varandra med video, tal och gester.
– Därmed behöver våra servicetekniker inte resa på samma sätt som förr. Vi beräknar att spara hundratusentals kronor varje år på denna teknik som initialt endast har kostat oss en investering på cirka 40 000 kronor i hårdvara, säger han.
Återförsäljarna köper AR-glasögonen av Lagafors och tecknar därefter licens månadsvis.
– Det är redan många av våra återförsäljare som har fått upp ögonen för konceptet och jag är övertygad om att det kommer att bli riktigt stort i framtiden.
Magnus Elmblad menar att införandet av den nya tekniken förstärker företagets miljöprofil och innovativa ställning på marknaden.
– Våra produkter är sedan tidigare kända för att minska våra kunders förbrukningar. Nu tar vi ytterligare ett steg för att minska vårt miljöavtryck, säger han.