Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Mediekoncernen Stampen delas upp i två separata koncerner – en tryckeridel och mediedel. I och med det försvinner också den tjänst som koncernchef som Martin Alsander har i dag. Bild: Anders Hofgren

    HP:s mediekoncern delas upp i två bolag

    Mediekoncernen Stampen delas upp i två separata bolag – tryckerikoncernen VTAB och mediegruppen Stampen Media.
    – Bolagen kan arbeta snabbare och fokusera på sin kärnverksamhet som självständiga koncerner, säger Martin Alsander, koncernchef på Stampen.

    Beslutet innebär att moderbolaget Stampen AB kommer att avvecklas under första halvåret nästa år och det som i dag är två dotterbolag kommer att bli självständiga verksamheter. I Stampen Media ingår tidningstitlar som Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, Göteborgs-Posten, Strömstads Tidning och TTELA. Dessutom ligger utomhusreklambolaget Wallstreet Media i Stampen Media. I VTAB:s verksamhet finns sex tryckerier, vilket gör bolaget till Nordens ledande tryckerikoncern.

    – Vi har de senaste åren arbetat med en medveten strategi att renodla verksamheterna och nu kommit till en punkt där vi kan dela upp koncernen i två självständiga bolag, säger Martin Alsander.

    – Huvudpoängen med att göra denna uppdelning är att verksamheterna på ett bättre sätt kan utveckla sina egna affärer. När de är självständiga behöver de inte anpassa sig efter en större koncern och blir mer flexibla.

    Få synergier

    Martin Alsander konstaterar att de båda verksamheterna inte tjänar på samarbeten på samma sätt som förr.

    – VTAB:s tryck av de egna tidningstitlarna utgör mindre än 15 procent av verksamheten. Man trycker magasin, direktreklam och skyltar till exempel. Och tryckeriverksamheten vill komma in på nya segment och planerar att göra nya satsningar.

    – Ser man till medieverksamheten kan man konstatera att det är viktigt att kunna hantera de snabba omställningar som sker på mediemarknaden. Vi kan se hur vi växer starkt på digitala prenumeranter, efter ett års tid närmar vi oss 50 000 digitala prenumeranter för tidningarna. Samtidigt ser vi en en stark tillväxt på helgläsning av papperstidningen medan sex- och sjudagarsprenumerationer minskar. Här behöver vi fortsätta anpassa och ställa om distributionen framöver.

    Samarbeten med andra

    Martin Alsander förklarar att det kan bli aktuellt med samarbeten framöver.

    – Det är inte otänkbart att vi över tid inleder samarbete med någon annan mediegrupp.

    Med vilka då?

    – Det finns inga sådana planer i nuläget, men vi måste vara öppna för det framåt. En uppdelning och renodling av bolagen underlättar för det.

    Ägarstrukturen i bolagen kommer att se ut som i dag – på frågan om det kan vara aktuellt med ytterligare ägare i framtiden säger han:

    – Det är alldeles för tidigt att uttala sig om, men varje koncern kommer nu att kunna göra sin egen resa.

    För de tiotalet anställda som i dag arbetar på moderbolaget Stampen AB kommer man att söka hitta befattningar i de två nya koncernerna. Martin Alsanders eget jobb som koncernchef upphör – han tar i stället plats i styrelserna.

    Fakta: Stampen blir två nya koncerner

    Stampen Media består bland annat av västkusttidningarna Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, Göteborgs-Posten, Strömstads Tidning och TTELA. Tillsammans med Västsvensk Tidningsdistribution, VTD, och Wallstreet Media omsätter den nya koncernen cirka 1,5 miljarder kronor och har cirka 1 500 heltidsanställda.

    VTAB består av sex tryckerier i Falkenberg, Landvetter, Norrahammar, Södertälje, Vimmerby och Västerås. Bolaget har drygt 500 heltidsanställda och omsätter drygt en miljard kronor.