Öppningsnumret. I mitten står Sara Englund från Varberg. Hon sjunger de första tonerna i musikalen ”Legally blonde”, som har Sverigepremiär i Malmö imorgon. Övriga från vänster är Malin 		Sjöquist Biancale, Annika Herlitz, Caroline Sehm och Laila Adéle, som kommer från Laholm. Scenografin har gjorts av Halmstadparet Marianne och Peter Dillberg, och för ljusdesignen svarar Palle Palmé.
Öppningsnumret. I mitten står Sara Englund från Varberg. Hon sjunger de första tonerna i musikalen ”Legally blonde”, som har Sverigepremiär i Malmö imorgon. Övriga från vänster är Malin Sjöquist Biancale, Annika Herlitz, Caroline Sehm och Laila Adéle, som kommer från Laholm. Scenografin har gjorts av Halmstadparet Marianne och Peter Dillberg, och för ljusdesignen svarar Palle Palmé.

Halländska Sara sjunger först i ”Legally blonde”

När ridån har gått upp är det Sara Englund från Varberg som inleder musikalen ”Legally blonde”. – Det gäller verkligen att vara på från start, säger hon inför morgondagens premiär i Malmö.

ANNONS
|

Första numret framförs i en studentkorridor och ska sätta stämningen.

– Det ska vara lite som ett slag i ansiktet. Det är glad popmusik och även om det inte alltid är så avancerad och svår stämsång blir man trött och svettig, eftersom det är högt tempo och väldigt intensivt, förklarar Sara.

Precis som filmen ”Legally blonde” följer musikalen tjejgängets drottning, den populära, välklädda Elle Woods (Kaisa Hammarlund), som efter college flyttar till Harvard för att bli jurist och vinna tillbaka sin pojkvän Warner Huntington (Linus Wahlgren).

Hon stöttas hela tiden av Margot (Sara Englund), Serena (Malin Sjöquist Biancale) och Pilar (Laila Adèle).

ANNONS

– Ja, och när hon har flyttat är vi med som spöken i hennes hjärna, lite som kören i gamla grekiska dramer, säger Sara, som under spelperioden kommer att pendla mellan Malmö och sambon Johan Cahling i Stockholm.

Om ”Legally blonde” som planerat drar mycket folk, så hoppas Sara självklart på en förlängning i antingen Malmö eller någon annan stad.

– Man kan aldrig veta hur det går, men jag tror att publiken kommer att ha roligt. Det är en galen musikalkomedi, som också har ett starkt budskap, nämligen att våga vara den man är och tro på sig själv. I det här fallet visar en blond och snygg tjej att hon även är seriös och smart och mycket mer än bara en yta.

Lite tvärtemot din rollfigur Margot alltså, som väl är brunett och en minst sagt färgstark personlighet?

–  Ja, det har varit en utmaning att hitta äktheten i en roll som är flummig och så… ja, mycket. Man tror knappt att de tjejerna existerar, men jag har tittat på klipp av Paris Hilton och Maria Montazami som inspiration.

ANNONS

”Jobba aldrig med barn och djur” är en gammal sanning som tillskrivs skådespelaren W.C. Fields (1880–1946). Det rådet följer inte Sara Englund, för i en tidig scen ska hon agera mot en liten hund.

– Vi har repat flera gånger i veckan, men hundarna gör lite som de vill, så jag måste improvisera och det är kul. Vi har övat in särskilda handrörelser när de ska skälla, men på genomdraget i torsdags sprang hunden fram och tittade på publiken i stället, berättar Sara, som hade betydligt större hundar under uppväxten på landet utanför Varberg, en Golden retriever och senare en St. Bernard.

Å andra sidan kommer ingen föreställning vara den andra lik. I morgon torsdag är det upp till bevis!

Att Sara var en scenbegåvning utöver det vanliga märktes redan i PS-musikalerna. Direkt under första året i gymnasiet fick hon göra titelrollen i "Evita" och 2003 hade hon huvudrollen som Sandy i "Grease", innan hon sista året i "The musicals" bland annat sjöng Helen Sjöholms paradnummer "Du måste finnas" ur "Kristina från Duvemåla".

Efter examen från Balettakademiens musikallinje har 26-åriga Sara Englund haft flera ensemble- och biroller i stora uppsättningar, samtidigt som hon har spelat sin egen soloföreställning "En kvinna – Ett liv" på Göteborgs stadsteater.

Den fortsätter jag med samtidigt som målet förstås är att få andra stora roller. Jag är ju bara inne på mitt femte år som professionell och det tar tid att bli etablerad i branschen, säger Sara, som är uppvuxen i lilla Torpa utanför Varberg, precis som den ett år äldre sångerskan Emma Karlsson i Face-84.

Mer kuriosa: Sara har sju syskon och pratar flytande danska, eftersom familjen bodde i Gråsten på Jylland nära tyska gränsen 1996–98.

HEMSIDA: www.saraenglund.com

Att göra om långfilmer till musikaler är inte ett nytt fenomen, men har vanligt de senaste åren – både efter manus skrivna direkt för vita duken och filmer som har blivit mer kända än böckerna de bygger på.

Sara Englund har själv stått på scen i både "Mary Poppins" på Göteborgsoperan och "Jekyll & Hyde" på Malmö Opera och redan i PS-musikalen i Varberg 2004 sjöng hon en låt ur "Sunset boulevard". Claes Malmberg och regissören Anders Aldgård spelade hon mot i operetten "Vita hästen" i våras, efter att de hade gjort succé med "The producers – Det våras för Hitler".

Anders Albien, som basar för "Legally blonde", har i sin tur regisserat de filmbaserade "Hairspray" och "Spamalot", efter många år med Thomas Petersson i Halmstad och ett par uppdrag på Vallarna-buskisen i Falkenberg.

Listan kan fyllas på med exempelvis "Billy Elliot", "9 till 5", "Purpurfärgen", "Shrek", "Den lilla sjöjungfrun", "Lejonkungen", "Skönheten och odjuret", "High scool musical", "Grey gardens" och "Det våras för Frankenstein".

HEMSIDA: www.legallyblondethemusical.se

ANNONS