Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

image - 1
Miljöbov? Skribenten ifrågasätter hur Halmstads kommun kan jobba med miljöfrågor samtidigt som man drivet en flygplats.

Görs det några åtgärder för klimatet i Halmstad?

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. 

Miljö. Klimatmötet i Paris är nu avslutat. De deltagande länderna var överens om att utsläppen av växthusgaser måste minska så att temperaturökningen begränsas. Men man låter de enskilda länderna bestämma hur det ska gå till.

Inför mötet i Paris hölls den 19/11 2015 en utfrågning av lokala politiker i Halmstad om deras syn på växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Samtliga förklarade sig oroade över fenomenet. Halmstads kommun driver flygplatsen Halmstad City Airport. Kommunen ska enligt HP bygga ut flygplatsen och tillåter nu flyg mellan Halmstad och Berlin. Hur rimmar detta med oro för ökade koldioxidutsläpp och ökad uppvärmning? Flygtransporter bygger på att antalet flygresor måste vara stort för att låga priser ska sättas på resandet. Detta medför stadigt ökade koldioxidutsläpp från flyget. Enligt Carl Fredrik Grafs optimistiska syn ska flyget i framtiden drivas med förnybara bränslen. Citat: ”problemet är inte flyget utan bränslet som driver flygplanen”.

Innan denna framtid infinner sig ska vi lugnt se på hur koldioxidhalten ökar i atmosfären av ett resande som gissningsvis domineras av nöjesresor. Denna gissning grundar sig på det kommunala eventbolagets jubel över den nytillkomna rutten. Slutsats: den uppgivna oron är hyckleri.

Marie Ekholm

medlem i Klimataktion

MEST LÄST