Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Virtual reality – mer än häftiga fantasivärldar

Följ Nerdpappans blogg här!

I decennier har vi drömt om att kunna kliva in i andra dimensioner, att befinna oss i datoranimerade världar och beskåda de mest spektakulära scener som i verkligheten inte är möjligt – och som inte kräver vår fysiska närvaro.

Att kunna ansluta sig till en maskin likt Neo i filmerna ur Matrix-trilogin. Hokus pokus, en fantasiteknik. En fantasi som håller på att bli till verklighet, som påminner mycket om det som i dag utvecklas av ledande aktörer inom marknaden. Virtual reality – en virtuell passage till möjligheternas land, där det känns som att du följer med i rörelser, där du även har en värld - eller en dimension – runt omkring dig, och inte bara framför dig, på skärmen. Nästan som att vara i ett hologram.

De flesta vet dock inte vad virtual reality är, förutom att man kan ana en viss futuristisk antydning i namnet. Tekniken förkortas ofta till VR och skapar en virtuell verklighet via ett par avancerade glasögon som ritar upp den förprogrammerade grafiken framför dina ögon, fyller din omgivning med diverse ting som programmerare har placerat ut med hjälp av algoritmer och datorkod, som följer strukturer och föremål i rummet du befinner dig i.

Fenomenet är relativt nytt, men ändå inte. Man kan säga att tekniken har fått ett uppsving trendmässigt i flera olika tidsåldrar och det är först nu som hårdvaran/resurserna finns att förverkliga de innovativa drömmar som har funnits sedan 30-talet.

Men låt oss pausa. Andas. Bli inte rädd, tekniken låter kanske skrämmande men det finns en mängd andra användningsområden än tv-spelindustrin som kan skänka stor nytta. Det är inte tänkt att den framtida användningen endast ska vara att iklä sig en roll som riddare med blankt svärd i en värld bortom vår egen, med en frustande drake som vill attackera dig i hemma i vardagsrummet. Andra användningsområden som utbildning och terapi är också i ropet. Till exempel att låta en blivande hjärtkirurg operera i en virtuell värld, i ett virtuellt hjärta som reagerar på minsta lilla beröring.

Är VR-tekniken här för att stanna eller ser vi en upprepning av tidigare floppar, en trend som återigen rinner ut i sanden? Svårt att förutspå. I ena sekunden är det aktuellt, i nästa är det gårdagens nyheter. Jag tror den potentiella succén bygger på att man utvecklar resursen gentemot rätt ändamål. Rörelsesensorer som Microsofts Kinect och Sonys PS Move, som är en liknande teknik, fick stort utrymme i nyhetsrubrikerna för ett par år sedan, men i dag har det näst intill stagnerat eftersom man försökte implementera det i... ja, nästan allt.

Utvecklas virtual realityn mot utbildning, film, attraktioner och i vissa tv-spelsgenrer, som roll- och strategispel, tror jag att tekniken till slut kan uppnå den succé som den förtjänar. För det är en fantastisk utveckling, utan tvekan.

Läs även: Nerdpappan – en nörd som är lagom

MEST LÄST