KRÖNIKA: Pokémon Go – därför är det en given succé

ANNONS
|

Jag promenerar längs gatorna i centrala Halmstad och tittar mig omkring. I min hand håller jag min telefon. Förbipasserande flanörer sneglar på mig och undrar vad jag gör, vad jag har för mig. Är jag en ligist? Jag står ju bara där utan någon som helst anledning. Ur deras synvinkel, alltså. Men vad de inte vet är att jag egentligen står försjunken i en oskyldig värld omringad av magiska varelser – allt förpackat i ett nytt mobilspel från utvecklarna Niantic Labs.

Spelet heter Pokémon Go och jag är en jägare som med telefonen jagar djurliknande varelser med skepnader och utseenden av olika slag. Det är dessa vi kallar Pokémon. Med telefonens GPS-navigation letar jag upp vanliga och sällsynta Pokémon i vår verkliga värld, som blir synliga på mobilens pekskärm. En teknik som även kallas för Augmented Reality och förkortas AR. Allt sker alltså i telefonen, fast med vår verklighet och natur som spelbord.

ANNONS

De flesta har säkert hört talas om Pokémon och spelkorten. Barnprogrammen där vi fått följa Ash och hans urgulliga Pikachu, som är den Pokémon som oftast personifierar franchisen som först såg dagsljuset år 1996 när japanen Satoshi Tajiri påbörjade sitt livsverk med stöd från Super Mario-skaparen Shigeru Miyamoto. En franchise som jag trodde, i min okunnighet, hade börjat falla i glömska.

Men nu har det lanserats ett mobilspel, som än så länge bara har släppts i vissa länder, och återigen har Pokémon blivit namnet på allas läppar. Nintendos aktier steg explosionsartat och sök-trenden på Google överträffar till och med porrindustrin.

Vad beror denna enorma succé på? Vi kan fastslå att Pokémon är superpopulärt hos miljoner människor världen över, men det behöver inte alltid vara den vinnande faktorn. I det här fallet tror jag det är en symbios mellan en etablerad popularitet och mobilspelets plattform. Uppbyggnaden. Det många inte vet är att spelet egentligen i sin innersta form har funnits sedan 2012 – 2013, i form av mobilspelet Ingress, som också är skapat av utvecklargruppen Niantic Labs. Ett spel som gick ut på att överta portaler och sammanlänka dem för att skapa fält att regera över.

Dessa portaler skapade vi användare genom att ta en bild på en staty eller känd byggnad, skicka in till Niantic Labs (som då ägdes av Google) för ett godkännande. Dessa portaler används nu som diverse depåer i Pokémon Go, exempelvis ett gym dit man går för att träna sina Pokémon.

ANNONS

Min son blir överlycklig varje gång han lyckas fånga en ny art. En glädje som han kommer att minnas när han blir äldre – dessutom en glädje som han och jag fick uppleva tillsammans.

ANNONS