Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

m
Utred nu! Gratis kollektivtrafik kostar inte mycket, visar utredningen som Hugo Werner, Amalia Lindby, Emma Skantz och Tuva Karlsson har gjort.

Elever: Miljön vinner om bussen blir gratis

Man behöver bara titta så ser man att något är galet. En person i varje bil och halvfulla bussar oroar sjundeklassarna på Stenstorpsskolan.

De ställde sig vid Slottsbron och och räknade fordon två morgnar. De såg 2 439 bilar passera. I 1 918 av dem fanns det bara en person.

Samtidigt tittade de på bussarna som lämnade Österskans. 80 procent av dem var inte ens halvfulla.

– Vi är oroliga för den globala uppvärmningen och vill därför väcka debatt och få igång en opinion om det här. Vi hoppas att fler ska åka buss och vill få lämna vårt förslag till politikerna i kommunfullmäktige, förklarar Hugo Werner i 7B på Stenstorpsskolan.

Tillsammans med Amalia Lindby, Emma Skantz och Tuva Karlsson har han utrett om gratis bussar är ett alternativ som skulle kunna fungera.

De gick grundligt tillväga och tog bland annat hjälp av Avesta kommun där man har övergått till att låta invånarna åka gratis.

Merkostnaden där blev blygsamma 20 000 kronor på ett år.

– Vi intervjuade 183 personer, 41 procent av dem svarade att det var lathet som gjorde att man väljer bil i stället för buss, fortsätter han.

Intervjuerna visar att tiderna när bussarna går och priset är de två mest avgörande faktorerna för att bilister ska överväga att åka kollektivt i stället. Ställd inför förslaget att åka gratis svarade nästan 75 procent att de skulle åka mer buss.

Elevernas poäng med sitt arbete är att göra kollektivåkandet helt fritt, för alla.

Det skulle innebära att Hallandstrafiken inte behövde ha några administrativa kostnader för olika kort, tidsperioder eller andra gränsdragningar.

Just den aspekten undersöktes noggrant i Avesta och är i stort sett hela förklaringen till att gratis inte blev nämnvärt dyrare för kommunen. Alla andra varianter där man gjorde beräkningar och begränsade gratis till vissa delar av dygnet eller till vissa kategorier av resande ökade kostnaden för gratisåkande.

Ett känt fenomen som uppstår med gratis kollektivtrafik är att bussarna används som ”värmestugor” på nätterna. Eleverna är medvetna om den risken, men har så klart tänkt ut en lösning på problemet också:

– Då ser man ju vem det är som är behövande och kan hjälpa dem.

I Avesta ökade resandet med kollektivtrafiken med 80 procent. Samtidigt minskade utsläppen av koldioxid med 40 ton per år.

– Cirka 100 000 bilresor om året ersattes med buss, Halmstad har inte ens undersökt om det skulle gå att erbjuda gratis kollektivtrafik. Vi vill att man gör det, förklarar eleverna.

MEST LÄST