Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

image - 1
Minskade utsläpp målet. Skribenten argumenterar i ett svar på en tidigare insändare för en skatt på förbränning som ökar växthuseffekten.

Därför behövs flygskatt

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. 

Replik

Svar på debattartikel av Edward Riedl (M) och Jenny Petersson (M), 5/1

Miljö. En flygskatt skulle äventyra jobben och vanliga familjers semesterresor skriver två moderata riksdagsledamöter i HP.

En fortsatt ohämmad fossil förbränning ökar växthuseffekten och leder till klimatpåverkan och höjda havsnivåer. Detta äventyrar miljontals människors möjligheter att leva i låglänta områden på jordklotet. Det hotar också känsliga ekosystem och därmed människans framtid på jorden.

Det faktum att flyget effektiviserats sedan 1960-talet äts med råge upp av en enorm trafik- ökning. Enligt Naturvårdsverket har flyget fördubblats på 15 år. Biobränslen som ska ersätta flygfotogen har börjat tillverkas men det är mycket långt till fossilfritt flyg. Mark och vatten behövs för matproduktion i första hand.

Det framgår inte av artikeln vilka jobb som hotas förutom de som behövs för själva flyget.

Ett ökat resande med tåg inom Sverige och Europa skulle också skapa många jobb. Resor med flyg får reserveras för långa sträckor till andra kontinenter. Sådana resor får var och en av oss bara göra ett par gånger under vår livstid, det är vårt nuvarande perspektiv.

Därför måste en skatt på förbränning som ökar växthuseffekten införas både i Sverige och andra länder. Det kallas inom politiken för styrmedel mot ett mål. I detta fall är målet kraftigt minskade utsläpp av både koldioxid och kväveföreningar på hög höjd.

Marie Ekholm

medlem i miljöpartiet och Klimataktion

MEST LÄST