Vi har bara gått några kvarter genom Landskrona när vi möter de första utställningarna, i två före detta butikslokaler på Nygatan. I den ena visas Sergey Melnitchenkos nakenbilder med inritade älskande män som säkert kan provocera i det homofoba Ryssland eller Ukraina, där fotografen är uppväxt. För en svensk känns bilderna snarare vackra – eller roliga.
Det är några av de hundratals spännande bilder från andra kulturer som erbjuds under Landskrona Foto Festival, som är inne på sitt tredje år.
Det är Sveriges största fotofestival som numera pågår i tio dagar och här visas bilder av ett 50-tal fotografer på 13 platser, alla på bekvämt gångavstånd.
–Närheten är en av Landskronas stora tillgångar, säger Thomas H Johnsson, konstnärlig ledare tillsammans med JH Engström. Det är de två som har valt fotografer till festivalen.
–Vi har fiktion som ledord, men inte som tema, säger Thomas.
En fotograf som jobbade med att förstärka verkligheten är den nyligen avlidne Lars Tunbjörk. Hans bilder från boken Vinter hänger i en dunkel korridor i Landskrona rådhus, vilket är en passande miljö. Den svenske fotografens bildvärld är mera förankrad i den svenska gråtonade vardagen än i smakfulla gallerier.
Festivalens centrum ligger vid Kasernplan med stora utställningar i konsthallen, museet och Gallerihuset.
Vi följer med en guide genom de tre byggnaderna och får bland annat se lekfulla och nakna självporträtt av ryske Boris Mikhailov. Men han har även med skrämmande bilder från dagens ryska verklighet, som limsniffande barn.
Halil, en turkisk fotograf bosatt i Sverige, har gjort ett collage över flera väggar med politiska, oerhört starka bilder av våldsamma demonstrationer i sitt hemland, medan franska Veronique Bourgoin har installerat ett helt rum där förebilden är ett sällskapsrum som fanns i Rumänien i 40 år, bland annat under diktaturen.
Detta är en bråkdel av bilderna vid Landskrona Foto Festival, ett evenemang som i sig också blir en diskussion om det konstnärliga fotografiets plats i samtiden.
En som har synpunkter är amerikanen Duane Michals som kryddar sin del av utställningen med satiriska kommentarer. På en vägg står det, med stor stil. ”How photography lost its verginity on the way to the bank”.
OBS! Han väljer att stava ”virginity” på exakt det viset.