Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Betalningsanmärkning kan ge problem vid köp

    Hallandstrafikens nya system kan begränsa vissa att köpa biljett med den nya appen.

    På fredag skrotas Hallands-trafikens gamla sms-biljett. Den som har betalningsanmärkningar eller skyddad identitet kan begränsas vid biljettköp i den nya appen.

    Nya regler för betaltjänster börjar gälla den 1 februari. Man kan inte längre vara anonym vid mobilköp, utan måste registrera sig för att kunna genomföra köpet, som görs med bank- eller kreditkort eller via faktura.

    Yasmine Möllerström Henstam, kommunikationschef på Hallandstrafiken, kan inte svara på om resenärer med till exempel betalningsanmärkningar eller skyddad identitet kommer att kunna köpa biljetter på samma villkor som andra.

    – Det är upp till det företag eller den bank som ligger bakom betaltjänsten om man får köpa en biljett. Det beror på vilka regler de har kring detta. Det är en affär mellan banken och kunden, så ser jag det.

    Att handla med bankkort borde gå bra, tror hon, men när det gäller faktura så görs i regel en kreditupplysning på kunden innan köpet går igenom.

    Hallandstrafiken är ansvariga för det nya systemet. Borde ni inte kunna svara på vad som gäller för den som exempelvis har betalningsanmärkningar?

    – Jag känner ett ansvar för det nya systemet, men jag känner mig inte ansvarig för dem som har betalningsanmärkningar, säger Yasmine Möllerström Henstam.

    14 trafikhuvudmän, eller län, är anslutna till samma app som Hallandstrafiken, medan både Västtrafik och Skåne har valt andra tjänster.

    Appen, som levereras av Mobitime, har tidigare använts inom regiontrafiken men inte varit särskilt populär bland användarna som beskrivit den med ord som ”värdelös” och ”funkar bara varannan gång”. I måndags lanserades en nyare version av appen, men även efter det har kritiska kommentarer trillat in.

    Till HP har flera läsare kommenterat att det är negativt att det krävs en smartphone för att kunna använda den nya typen av mobilbiljett.

    – Jag förstår problemet. Vi har lösningar på gång inom kort även för äldre telefoner, så att man åtminstone ska kunna betala med faktura, säger Yasmine Möllerström Henstam.

    Under övergångsperioden kommer Hallandstrafiken att ha visst överseende med krånglet som ett nytt system innebär.

    – Om man har försökt köpa biljett men inte lyckats så ska föraren självklart vara behjälplig. Kommer man däremot med den gamla sms-biljetten, så vet vi att den inte går att köpa från den 1 februari. Då får man gå av och köpa en riktig biljett, säger Yasmine Möllerström Henstam.

    Att registrera sina uppgifter kan kännas obekvämt, inte minst då det har varit diskussion på senare tid om WyWallet, den tjänst som fyra stora mobiltelebolag gått samman om och där bolaget kan skicka direktreklam via sms till sina kunder. Något sådant är inte aktuellt i Hallandstrafikens fall.

    – Det kommer absolut inte att bli några reklamutskick, säger Yasmine Möllerström Henstam.

    Fotnot . Det kommer även fortsättningsvis vara möjligt att resa med exempelvis resekort och i förväg köpta biljetter.