Kriminalitet. Gängen marknadsför sig till barn och unga i sociala medier.
Kriminalitet. Gängen marknadsför sig till barn och unga i sociala medier. Bild: FREDRIK SANDBERG /TT

Mimmie Björnsdotter Grönkvist: Flödet fylls av gangsterrap och ultravåld

Barn möts av gängkriminalitet på sociala medier. Det är upp till vuxenvärlden att förklara den mörka sanningen bakom gangsterromantiken.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Blodiga slagsmål. Hyllningar av “martyrer” och dissar mot rivaler. Folk som misshandlas, förnedras och tvingas dricka kiss. “Tuffingar” som poserar med vapen, gör pengaregn med massa sedlar – till tonerna av gangsterrap. På sociala medier kryllar det av gängkriminellt content. True crime, numera livesänt.

När journalisten och författaren Diamant Salihu pratar om fenomenet i P1 dokumentär, jämför han det med krigspropaganda. Gängen lajvar influencers, de marknadsför och glorifierar den egna livsstilen – och når unga, direkt på Tiktok.

Att gangsterrapen är en del av gängens marknadsföring har uppmärksammats länge. Musikerna har gjorts till maskotar, som glider in på Spotifys spellistor och in i folks hörlurar med hjälp av streams köpta för svarta pengar. Men det är bara en del av gängens varumärkesbyggande.

ANNONS

I ett ljudklipp i SR-dokumentären skildras en lek. “Simon säger ta upp handen, Simon säger ta ner handen, gå fram ett steg” säger en vuxen man. Den bekanta leken går ut på att bara följa de instruktioner som börjar med “Simon säger.”

En pojke tar dock ett steg fram, mannen i klippet säger att den andra, vinnaren, kommer få femtusen. Det är helt absurt. Den förlorande pojken, 12 år gammal, intervjuas i programmet, men under falskt namn och inte med sin riktiga röst. Han är rädd för ryktesspridning, hot och Socialtjänsten.

I dokumentären visar pojken, som kallas Leon, sitt flöde. Bland klipp på bilar och tv-spel flimrar ett klipp om en “golare” – på barnspråk skvallerbytta – som fått stryk. “Alla är besatta av den här videon” konstaterar pojken, och sådana klipp finns överallt.

Alla barn som släpps ut på sociala medier riskerar att ta del av den här online-miljön. Det måste föräldrarna vara redo att hjälpa dem hantera. Dels för att barn kan bli skrämda av det extrema våldet. Men också för att barn är målgruppen för rekrytering, och behöver få förklarat för sig att livsstilen de gängkriminella säljer är en lögn. Många av Gucci-kepsarna är fejk och en hel del av de “rika” gangstrarna bor i skitiga lägenheter med osäkra kontrakt – och har döden som ständig följeslagare.

ANNONS

Föräldrar står dock inte ensamma, utan kan ta mycket hjälp från Lilla Aktuellt. Nyhetsprogrammet för barn rapporterar ambitiöst om kriminalitet, och berättar på ett pedagogiskt sätt om hur gängen lockar till sig unga.

Det är hemskt att det ska behövas, men gängen är skrupellösa och barn lättpåverkade – samt gängens främsta målgrupp för nyrekrytering. Därför måste vuxenvärlden vara uppmärksam på och ifrågasätta gangsterromantiken, och engagera sig i vad barn ser online.

ANNONS