Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Vitlingfiske vid Halmstads hamninlopp, 1950.

Arvid Carlson i helfigur

Arvid Carlson trivdes i Halland, där han bodde nästan hela sitt liv. Mästerligt skildrade han såväl kusten som inlandet. I morgon öppnar Mjellby konstmuseum en utställning med konstnärens verk.

Längs en grå grusväg vandrar en mörkhårig kvinna med en lingonkorg i vardera handen. Hon är moderiktigt klädd och friserad enligt 1920-talets normer och ser inte alls ut att komma direkt från skogen. Formerna i det böljande landskapet går igen i kvinnans mjuka figur.

1926 målade Arvid Carlson ”Flicka med lingonkorgar”, ett av verken på Mjellby konstmuseums omfattande utställning. Carlson visades senast tillsammans med kollegerna i Hallandsringen på Länsmuseet Halmstad 2002 och på Falkenbergs museum samma år. Åtta år senare väljer Mjellby att lyfta fram konstnären.

– Som icke hallänning blev jag förälskad i Arvid Carlsons bedårande måleri när jag först kom i kontakt med det, berättar intendent Annelie Tuveros.

– Hans materialåtergivning är fantastisk och i likhet med många samtida kvinnliga konstnärer skildrar han gärna familjen och hemmet.

Arvid Carlson är både Falkenbergs och Halmstads konstnär och var en av männen bakom Hallandsringen, en sammanslutning av konstnärer vid sidan av Halmstadgruppen.

Carlson utbildade sig visserligen vid Academie Moderne i Paris, men i sitt uttryck väjer han för modernismen.

– Det går inte att placera honom inågon -ism, hans konstnärskap förändrades över tid. Han var även väl bevandrad i konsthistorien, säger Annelie Tuveros och visar på kopplingar till italienska renässansporträtt i en av konstnärens bilder av hustrun Ulla.

Arvid Carlson var folkkär och åtskilliga hallänningar har hans verk i sin ägo. Mjellby konstmuseums personal har gått igenom flera hundra målningar inför utställningen. Verken har hängts efter motiv: porträtt, hemmet, havet, nakenstudier och det halländska landskapet.

Utställningen inleds och avslutas med ett självporträtt. På det första, från 1921, blickar konstnären iklädd hatt och fluga skarpt mot iakttagaren, pannan är rynkad.

– Det är nog en felaktig bild av Arvid Carlson, vi har fått många vittnesmål om att han var tillbakadragen, timid och lugn, säger Annelie Tuveros.

Badmotiv återkommer, liksom bilder från halländskt fiske. Arvid Carlson hade nära till vattnet, inte minst sedan familjen köpt sommarhus vid Grimsholmen i slutet av 1940-talet. På målningen ”Vitlingfiske vid Halmstads hamninlopp” märks konstnärens noggrannhet ifråga om detaljer, såväl fiskar som matsäck återges minutiöst. På ett annat verk är en flickas badrock så skickligt målad att den ser självklart värmande ut.

Halländska vårmotiv är ovanligt välmotiverade, bort smutsiga snödrivor, välkommen skira vitsippsbackar. Under utställningsperioden sker detta årliga mirakel. ”Arvid Carlson” öppnar på Mjellby i morgon söndag och pågår till och med 26 maj.