Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

5 frågor till Ines Arapovic som är med i filmen om Öppna dörren

Namn: Ines Arapovic, 25 år, från Halmstad.

Gör: Lagerexpeditör på Martin & Servera.

Aktuell: Medverkar i filmen om Öppna dörren, en kampanj för ökad integration som Antonia Ax:son Johnson har startat.

1. Just nu kan vi se dig i kampanjfilmen om Öppna dörren. Berätta kort om projektet och varför du medverkar där?

– Öppna dörren är en sida på nätet som hjälper etablerade och nya svenskar att mötas. Man anmäler sig för att träffas över en fika, middag eller likande, med någon som har en annan bakgrund än vad du har. Detta för att Sverige ska bli öppnare och fler ska knyta kontakter.

– Projektet startades av Axfoundation, och eftersom Martin & Servera ingår i samma koncern kontaktades vår HR-avdelning inför kampanjen. De ville ha en ung tjej som jobbade på lagret med i filmen, så de frågade mig om jag ville vara med – antagligen för att de vet vem jag är. Sedan kontaktade kontoret i Stockholm mig och berättade mer om uppdraget, och därefter sa jag ja till att medverka.

2. Varför kändes det viktigt att vara med i kampanjen?

– Det kändes verkligen som att det var någonting jag kunde stå för. Jag har länge velat bidra med något och det här kändes som ett bra tillfälle. För mig är det viktigt att alla ska känna sig välkomna i samhället och kan jag göra skillnad, så vill jag göra det. Det är en stor ära att få vara med.

3. Hur känns det att förknippas med kända ansikten som Henrik Schyffert och Björn Ulvaeus?

– Jag visste inte vilka som skulle medverka i filmen, jag blev lika chockad som alla andra när jag såg den första gången. Men det handlar om att skapa mångfald. Det känns såklart bra och den får ju mycket spridning. Hela syftet är att öka integrationen och då spelar inte kön, ålder, etnicitet, yrke eller kändisskap någon roll.

4. Hur gick inspelningen till?

– Två dagar innan kamerateamet kom till jobbet fick jag ett manus där hela kampanjens uppbyggnad stod. Delarna som jag skulle vara med i var redan klara, och även replikerna. Kamerateamet reste mellan Skåne och Jokkmokk under ett par veckors tid för att spela in allt. Meningen var att det skulle vara i arbetsmiljö eller hemmiljö.

5. Vad hoppas du att kampanjen ska medföra?

– Att fler väljer att knyta kontakter och ge oss ett öppnare samhälle. Det är viktigt att nyanlända lär känna människor och kan vara trygga i vårt land. Genom att fler engagerar sig i det här kan vi ta lärdom av varandra och få ett bättre samhälle.

i
il
MEST LÄST