”Många gånger har vi undrat om det varit lönt att fortsätta driva frågan, men nu har vi äntligen fått gehör”, säger Göran Nilsson och Jörgen Svensson i Trönninge samhällsförening.
”Många gånger har vi undrat om det varit lönt att fortsätta driva frågan, men nu har vi äntligen fått gehör”, säger Göran Nilsson och Jörgen Svensson i Trönninge samhällsförening. Bild: Yvonne Persson

30 års tjat lönade sig – nu får Trönningeborna billigare resor

Sällan har väl uttrycket ”trägen vinner” passat så bra som nu. Efter 30 års kamp från samhällsföreningens sida har Hallandstrafikens styrelse beslutat att införliva Trönninge i centrumzonen.

ANNONS
|

– Det känns fantastiskt bra. Många gånger har vi undrat om det varit lönt att fortsätta driva frågan, men nu har vi äntligen fått gehör, säger Göran Nilsson, ordförande i samhällsföreningen.

Som HP berättat om flera gånger så drog Trönningeborna nitlotten för 30 år sedan när Hallandstrafiken bestämde den zonindelning som styr biljettpriserna. Flera orter, som Tylösand och Frösakull, placerades då i samma zon som centrala Halmstad, men inte Trönninge, som har kortare väg till city.

Eftersom Trönningeborna därmed färdats genom två zoner på väg till Halmstad så har de fått betala mer än exempelvis Frösakullsborna, i dagsläget 40 kronor för en enkelbiljett, i stället för 27.

ANNONS
Jörgen Svensson och Göran Nilsson i Trönninge samhällsförening har varit något av förkämpar i striden för att ge Trönningeborna mer rättvisa biljettpriser. ”Det har tagit väldigt lång tid, men nu gläds vi”, säger de.
Jörgen Svensson och Göran Nilsson i Trönninge samhällsförening har varit något av förkämpar i striden för att ge Trönningeborna mer rättvisa biljettpriser. ”Det har tagit väldigt lång tid, men nu gläds vi”, säger de. Bild: Yvonne Persson

Ny zonindelning fortfarande aktuell

När Hallandstrafiken så sköt på beslutet om ny zonindelning för hela Halland lovade vd Andreas Almquist att Trönningefrågan skulle behandlas separat. Och på måndagen hade tillfället kommit:

– Vi har beslutat att justera området så att Trönninge hamnar inom centrumzonen, säger Hallandstrafikens styrelseordförande Gösta Bergenheim (M) och fortsätter:

– Det här är ju en lång historia, men vi har nu landat i detta. Zonindelning är inte enkelt och oavsett var man drar gränsen så hamnar någon utanför.

Zonindelning är inte enkelt och oavsett var man drar gränsen så hamnar någon utanför, konstaterar Gösta Bergenheim (M), ordförande i Hallandstrafikens styrelse.
Zonindelning är inte enkelt och oavsett var man drar gränsen så hamnar någon utanför, konstaterar Gösta Bergenheim (M), ordförande i Hallandstrafikens styrelse. Bild: Moa Carlsson/Arkiv

Planen på att göra om hela zonindelningen är dock fortfarande aktuell:

– Coronan har gett oss så många andra saker att ta tag i, men frågan är inte skrinlagd. Vi har inte bestämt om ärendet ska tas i Hallandstrafikens styrelse eller lyftas upp till regionfullmäktige. Blir det en fråga för fullmäktige så blir det tidigast till mötet i november, säger Gösta Bergenheim.

Finns mer att kämpa för

Under tiden gläder sig Trönninge samhällsförening åt att äntligen få samma biljettpris som övriga orter, med liknande avstånd till centrala Halmstad.

– Men vi skänker förstås en tanke till våra grannar i Gullbranna och Eldsberga och hoppas att den nya zonindelningen får mjukare zonövergångar, säger Göran Nilsson.

Och Jörgen Svensson ser mer att kämpa för:

– Vi ser gärna att snabbussen till och från Laholm även stannar vid Trönninge på väg 15, och att en buss stannar vid Amadeuskliniken på Fyllinge. Det är många äldre här som har den som sin vårdcentral, förklarar han.

ANNONS

Läs mer: Hoppet har väckts i Trönninge

Läs även: Ny zonindelning ger billigare resor i Halmstad

Fakta: Hallandstrafikens zonindelning

Hallandstrafikens biljettpriser bygger på en zonindelning som har nästan 30 år på nacken. I dag är Halland indelat i 27 trafikzoner och Halmstad i sex. Ju fler zongränser man passerar på sin resa, ju mer får man betala.

I det förslag som presenterades i april 2019 reduceras antalet zoner i Halland till åtta och Halmstad delas bara in i två zoner. Fler orter, som Villshärad, Gullbrandstorp, Holm, Åled och Skedala, föreslogs då ingå i en utökad centrumzon.

Den nya zonindelningen var tänkt att genomföras 2020, men beslutet och införandet har skjutits fram.

ANNONS