Peter Bengtsson och Maggan Ek ska vara konferencierer även när Guldkvällen blir digital. Här leder de näringslivsgalan från Strandhotellets scen 2018.
Peter Bengtsson och Maggan Ek ska vara konferencierer även när Guldkvällen blir digital. Här leder de näringslivsgalan från Strandhotellets scen 2018. Bild: arkiv

Guldkvällen stöps om till helt digitialt format

Det blir ingen stor gala för prisvinnande företagare i år. Pandemin gör att Offensiva Laholm väljer att köra Guldkvällen på nätet i stället.

ANNONS
LocationLaholm||

Guldkvällen brukar vara en oktoberafton med klirrande champagneglas, konfettiregn och jubelrop. Men så blir det inte den här gången.

– Vi hade in i det sista tänkt att ha Guldkvällen, men vi har insett att det skulle bli väldigt svårt med tanke på Folkhälsomyndighetens gräns på 50 personer, säger Offensiva Laholms ordförande Birgitta Persson.

Digital after work

Arrangörerna har tänkt om helt och hållet. Huvudnumret blir nu en större webbsändning på kvällen 24 september, där de nominerade företagen ska visas upp.

– Vi kommer att ha en digital ”after work” där vi visar filmer som presenterar de nominerade. Peter Bengtsson och Maggan Ek ska vara konferencierer, säger Brigitta Persson.

ANNONS

Ett slags kaféprogram?

– Vi tänkte mer på Skavlan. Men visst, man kan kalla det ett kaféprogram. Vi ska bygga upp en studio och det blir några från styrelsen och jurygruppen som är med.

Vilken lokal som sändningen ska köras från är ännu inte bestämt. Birgitta Persson säger att man funderar på ett par tre olika alternativ.

Vilka företag som juryn har tagit fram är förstås hemligt fram till sändningen. Nomineringarna till ”Årets profil” kommer däremot att offentliggöras i början av nästa vecka.

Nästan som Postkodlotteriet

Några av de nominerade kommer att bli lyckliga vinnare. Även dessa ska förstås presenteras för allmänheten. Men det blir inte i form av någon galaföreställning.

I stället kan vinnarna se fram emot att få plötsligt besök av ett film- och gratulationsteam i oktober.

– Tanken är att vi under Guldkvällsveckan ska åka ut till vinnarna. Det blir lite grann som Postkodlotteriet där vi filmar och sedan lägger ut det på nätet, säger Birgitta Persson.

– Vi vill ändå göra det så festligt som möjligt. Alla ska kunna se det, vi vill att företagen ska känna att de blir sedda och uppmärksammade, tillägger hon.

När corona ger med sig

De företagare som inte får sola sig i glansen från en levande galapublik ska få en ny chans 2021, har arrangörerna tänkt.

ANNONS

– Vi hoppas att kunna ha Guldkvällen nästa år. Då ska vi bjuda in årets nominerade och vinnare så att de kan få vara med. Vi får göra något speciellt då i stället, när corona förhoppningsvis har gett med sig, säger Birgitta Persson.

LÄS MER:Prisade entreprenörer vill ta padeln till ny nivå

LÄS MER:Jesper Olovsson tog hem dubbla priser på Guldkvällen

LÄS MER:De prisades på årets guldigaste gala

ANNONS