”Kollektivtrafik som brukar få stryka på foten när det ska sparas går ofta på mindre orter och i landsbygd.”
”Kollektivtrafik som brukar få stryka på foten när det ska sparas går ofta på mindre orter och i landsbygd.” Bild: Mattias Karlsson

Släng inte tåget under bussen

Vänsterpartiet anser att det behövs en återreglering av järnvägen och att avkastningskraven tas bort. Det skriver vänsterpartisterna Agnes Hulthén och Jon Thorbjörnson apropå HNJ-banans framtid.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Pandemin har påverkat resandet med kollektivtrafiken. Med den andel finansiering genom biljettintäkter som Halland har blir underskottet stort. Resmönstren kommer att ändras i spåren efter covid-19.

Få kommer att vara sugna på trängsel och fler jobbar hemifrån. Fler vill nog åka med en luftigare kollektivtrafik som tåg men inte varje dag. Det gör finansiering som byggs på biljettintäkter sårbart.

Kollektivtrafik som brukar få stryka på foten när det ska sparas går ofta på mindre orter och i landsbygd. Områden som har stor potential att utvecklas och som behöver ha möjlighet för de som bor där att kunna pendla till studier och jobb. Kollektivtrafiken håller ihop ett område och gör så att det kan leva och växa.

ANNONS

Tågbanan Nässjö–Halmstad har under ett par år kört ett projekt för att få upp antalet resande. Resandet har ökat men inte nått ända upp till målet. Det tar dock lång tid att ändra resmönster.

Flyttmönstret håller också på att ändra sig, där det tidigare var en stark inflyttning till storstadsområden styr nu möjligheten att pendla och tillgång till arbete. Den ekonomiska utvecklingen har fått sig en rejäl smäll och det vore olyckligt att nu ta bort en viktig del av motorn för den regionala utvecklingen. Det är även en käpp i hjulet för övergången till det klimatneutrala samhället.

Var ska då pengarna komma ifrån för att finansiera trafiken? Vänsterpartiet anser att det behövs en återreglering av järnvägen och att avkastningskraven tas bort.

Hösten 2019 lade vi centralt en satsning på 281,5 miljarder kronor som finansieras av ett slopat överskottsmål och höjda skatter på förmögenheter. Förslaget skulle räcka till järnvägstrafik i hela landet och inte bara till höghastighetsbanor. I vår höstbudget på riksnivå genomfördes satsning på kollektivtrafiken.

Pengarna där skulle gå till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna för att möjliggöra en billigare och bättre kollektivtrafik i regionerna med syftet att fler människor ska kunna åka kollektivt.

Agnes Hulthén (V)

ANNONS

gruppledare Vänsterpartiet Halland

Jon Thorbjörnson (V)

riksdagsledamot för Hallands län

ANNONS