"Att fortsätta pumpa in 15 miljoner kronor årligen av våra kommunala skattemedel i den skadliga verksamheten på Halmstads flygplats är fullkomligt ohållbart."
"Att fortsätta pumpa in 15 miljoner kronor årligen av våra kommunala skattemedel i den skadliga verksamheten på Halmstads flygplats är fullkomligt ohållbart." Bild: Roger Larsson

Satsa inte på det oviktiga fossila flyget

Ska Halmstads kommun på allvar göra något åt våra utsläpp så kan inte de fossila utsläppen på cirka 8 000 ton per år från flyget vara kvar och subventioneras. Det skriver Carl-Göran Saxerbo apropå ledaren "Elflyget är en möjlighet politiken måste ta vara på", 17/2.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Joakim Broman skriver en ledarspalt för att försvara våra små regionala flygplatser. Detta med motivet att elflyget snart är verklighet. Han avslutar med att beskattning av nuvarande fossilflyg behöver göras, men får inte hämma utvecklingen av elflyget.

Elflyg hoppas vi alla på. Men läser man på så får man snart klart för sig att det inte finns någon prototyp än i luften av kommersiellt intresse. Trots intensiv forskning runtom i världen av flygindustrin. Det faller på grund av batteridensiteten som ingen kunnat lösa.

Det bästa hittills är, som han nämner, ett kanadensiskt plan för sex personer som lyckats flyga 16 mil. Knappast intressant. Och med tanke på att certifiering och uppstart av produktion av sådana eventuella plan tar åratal så är detta en avlägsen framtidsdröm.

ANNONS

Den riktiga utmaningen vi står inför är att vi ska halvera våra utsläpp av växthusgaser till 2030. Enligt klimatlagen och länsstyrelsens klimatstrategiplan.

De två största utsläppskällorna i Halland är transporter och jordbruk, enligt länsstyrelsens strategiplan. Att halvera deras utsläpp är en svår utmaning.

Nyttotrafiken med godstransporter genom länet är viktig.

Vår matförsörjning är livsviktig.

Där behöver vi satsa resurserna.

Inte på det i sammanhanget oviktiga fossila flyget. Där det dessutom redan finns alternativa transportsätt med tåg. Näringslivet som använder flyget kan relativt enkelt anpassa sig till att använda tåg i stället. Och nöjesflyget är ju, som de flesta börjar förstå, helt ohållbart.

Att fortsätta pumpa in 15 miljoner kronor årligen av våra kommunala skattemedel i den skadliga verksamheten på Halmstads flygplats är fullkomligt ohållbart.

Hur mycket har det blivit genom åren? 100 miljoner? 200 miljoner?

Jag vill satsa dessa pengar på jordbruket i stället.

Ska Halmstads kommun på allvar göra något åt våra utsläpp så kan inte de fossila utsläppen på cirka 8 000 ton per år från flyget här vara kvar och subventioneras. Och det kan ju inte vara motiverat för att som Joakim Broman menar upprätthålla flygverksamheten för ett eventuellt elflyg någon gång i framtiden. Den forskningen får ju drivas separat.

ANNONS

Det militära flyget och övrigt räddningsflyg är ju inte en kommunal angelägenhet.

Jag ser med förväntan fram emot de olika partiernas presentation av deras klimatstragier för kommunen som ska presenteras på biblioteket under våren. De har våra barns framtid i sina händer.

Carl-Göran Saxerbo

Vi som håller oss på jorden

Apropå ledaren "Elflyget är en möjlighet politiken måste ta vara på", 17/2.

ANNONS