HFAB anklagas för att ha ett kösystem som är både godtyckligt och rättsosäkert.
HFAB anklagas för att ha ett kösystem som är både godtyckligt och rättsosäkert. Bild: Jari Välitalo

”HFAB:s kösystem är godtyckligt”

Trots att Kerstin Bill själv inte blivit av med sin köplats tycker hon att HFAB:s sätt att plocka bort folk från kön är godtyckligt och rättsosäkert.
– Jag har uppdaterat mina uppgifter 2016, 2017 och 2018 – men jag har varken fått påminnelser eller bekräftelsemejl.

ANNONS
|

Kerstin Bill bor i hus på Gustavsfält, men som säkerhet inför framtida lägenhetsbehov har hon sedan 1984 stått i HFAB:s bostadskö.

Ända sedan HFAB införde ett aktivitetskrav från och med januari 2016 har hon varje år uppdaterat sina kontaktuppgifter på det sätt som krävs för att få stå kvar i kön – så i dagsläget har hon långt över 10 000 köpoäng.

Ändå känner hon sig upprörd över sättet som många andra blivit av med sina poäng.

– När HP skrev om en 76-åring som förlorat 13 års köpoäng för att hon missade sista datum för uppdatering med någon veckas marginal läste jag att hon inte fått några påminnelser – trots att HFAB fram till dess lovat att mejla ut sådana.

ANNONS

Att Kerstin Bill inte missat att uppdatera sina uppgifter beror på att hon skrivit upp sista datumet.

– Jag uppdaterade i slutet av 2016, 2017 och 2018, men inte någon av gångerna hade jag fått en påminnelse, säger hon efter att nu ha sökt igenom alla sina mejl.

När hon senare läste om en kvinna som vill flytta tillbaka till Halmstad, men som mist sin köplats trots att kvinnan minns att hon fick en bekräftelse på datorskärmen när hon uppdaterade, blev Kerstin Bill ännu mer upprörd.

– Kvinnan var ju rättslös när hon inte kunde visa HFAB att hon fått ett bekräftelsemejl. Jag har gått igenom min mejlbox – inklusive skräppostfiltret – och sett att jag aldrig fått några bekräftelser när jag uppdaterat under 2016–2018, säger hon.

Det kan vara ett bevis på att HFAB förbättrat systemet i år efter all kritik.

Senast Kerstin Bill uppdaterade var den 5 november 2018, men bara för att testa gjorde hon om det igen i februari i år.

– För första gången fick jag nu ett bekräftelsemejl. Det kan vara ett bevis på att HFAB förbättrat systemet i år efter all kritik mot den stora utrensningen i december – eller också är det bara ytterligare ett tecken på hur godtyckligt det är.

– I stället för att stryka 45 000 personer i december förra året kunde ju HFAB ha flyttat över dessa i en passiv kö under en övergångsperiod – så att de fått en chans att reda ut eventuella felaktigheter kring påminnelser och bekräftelsemejl. Det hade varit rättssäkert.

ANNONS

LÄS MER:JO utreder inte anmälan mot HFAB

– Nu är det ju så att de som struntade i att uppfylla aktivitetskravet under 2016, 2017 och större delen av 2018 får vara kvar om de av någon anledning gjorde det före december 2018. Samtidigt har de som missat med en vecka förlorat allt.

Fakta: 45 000 raderade

◙ I januari 2016 införde HFAB ett aktivitetskrav för alla bostadssökande som vill fortsätta stå i kö. En gång om året måste man logga in och uppdatera eller bekräfta sina kontaktuppgifter.

◙ I början av 2017 berättade HFAB:s affärsutvecklings- och kommunikationschef Ulf Nilsson i HP om att 31 000 personer plockats bort från kön för att de inte uppfyllt aktivitetskravet. I år har han dock erkänt att detta inte stämde – utan att alla fick vara kvar för att det inte gick att radera dem ”kvalitetssäkert”.

◙ I december 2018 rensade HFAB bort 45 000 personer från kön. Många av dem har i efterhand klagat på att HFAB inte skickat dem påminnelser som utlovats i reglerna för kön. Efter att HP skrev om detta har bolaget formulerat om sina regler.

ANNONS