Kunskapsöverföring. Läraren är central för hur skolan kan lyckas med sitt uppdrag.
Kunskapsöverföring. Läraren är central för hur skolan kan lyckas med sitt uppdrag.

Skolan behöver lärare av det rätta virket

Duktiga och engagerade lärare är grundbulten för en bra skola.

ANNONS
|

Det sägs att när en folkskola skulle byggas förr i tiden användes bara det bästa virket, det så kallade kärnträet. Bara det virket var gott nog för en ny skola. Detta säger något om hur man såg på skolan. Den var ett viktigt och långsiktigt samhällsprojekt. Då fick det inte snålas in på virket.

Skolan är viktig även i våra dagar, men det är som att det saknas något. Det är som att skolan ibland går på tomgång och är något barnen tvingas att gå i.

Först nioårig grundskola och sedan i de flesta fall en gymnasieutbildning. Därefter börjar det riktiga livet för många av dagens ungdomar då de ska pröva sina vingar i verkligheten, antingen med fortsatta studier eller genom att komma ut på arbetsmarknaden.

ANNONS

Detta är givetvis en generalisering men ändå, på många sätt värderas inte skola lika högt i dag som den har gjort. De fallande skolresultaten som skett under lång tid i Sverige kan ses som konsekvens av skolans lägre status i samhällsprojektet.

Kanske är en vändning på gång. I veckan presenterades för en gångs skull en positiv nyhet om skolan. Enligt den internationella undersökningen Timss har de svenska eleverna blivit bättre i matematik och naturvetenskap. Det är sannerligen ett trendbrott. Vad det beror på och om det är en bestående utveckling återstår att se. Redan på tisdag i nästa vecka kommer resultaten från den stora Pisa-undersökningen som visar om uppgången håller i sig.

Oavsett vad resultatet från Pisa blir går det att konstatera att intresset för skolan i dag är större än på mycket länge.

Den rödgröna regeringen har till stor del fortsatt på Alliansens skolbygge och inte rivit upp några skolreformer. Men det betyder inte att det saknas utmaningar. Skolan behöver fortsatt ha ett stort fokus och det gäller att lyfta fram lärarnas oerhört stora betydelse.

I det avseendet finns det mer att glädjas åt. Som Dagens Nyheter har visat i reportage i veckan ökar nu intresset kraftigt för att bli lärare. På bara fyra år har antalet lärare som började en grundlärarutbildning ökat med 50 procent, från 2084 till 3126 personer. En liknande ökning finns även på utbildningarna till ämneslärare och förskollärare (DN 1/12).

ANNONS

En mycket gynnsam arbetsmarknad kan vara en förklaring till det ökade intresset. Satsningar på högre löner och ett större fokus på skolan är också troliga orsaker.

Men det finns mycket kvar att arbeta med. Många lärare upplever i dag att de inte får tillräckligt med tid till undervisning och sedan är fortfarande läraryrket underbetalt i förhållande till den långa utbildningen.

Det finns i grunden två olika synsätt på vad som gått snett i skolan. Den förre utbildningsministern Jan Björklund (L) har länge argumenterat för att det behövs mer ordning och reda i skolan och mer fokus på hur eleverna uppför sig.

Den nuvarande utbildningsministern Gustav Fridolin (MP) kom 2009 ut med boken ”Blåsta” där han menar att nedskärningarna under 1990-talet drabbade skolan hårt.

Vem har rätt? Är det en fråga om attityder eller behövs det mer resurser? Det tråkiga svaret är att sanningen nog ligger någonstans mittemellan.

En sak är i alla fall säker. För att den svenska skolan åter ska nå toppresultat i de internationella undersökningarna så behövs det lärare av det rätta virket. Duktiga och engagerade lärare är grundbulten för en bra skola.

ANNONS