Lita inte på en lurig bilindustri

Utsläppsskandalerna i Europa och USA fortsätter att rasa. Fler och fler biltillverkare är nu misstänkta för att ha fuskat med sina dieselbilars utsläpp. Går det att lita på en lurig bilindustri?

ANNONS
|

I fredags avslöjades ännu en bilfuskskandal. Volks-wagen, BMW, Audi, Porsche och Mercedez-Benz- tillverkaren Daimler är anklagade för att sedan 1990- talet ha samarbetat under hemliga förhållanden i kartelliknande former. Det går tydligen inte att lita på bilindustrins välvilja.

Vad handlar det om? Jo så här ligger det till. 2013 genomförde den ideella miljöorganisationen International Council of Clean Transportation, ICCT, tillsammans med ett amerikanskt universitet i West Virginia ett antal tester på VW-dieselbilar i Kalifornien. Resultaten var besynnerliga.

När dieselbilarna testades i laboratoriet var det låga utsläpp. Men när de testades på landsväg under ideala förutsättningar, visade VW-bilarna på oförklarligt höga utsläpp på 30 till 40 gånger normalvärdet.

ANNONS

Inte förrän 2015 erkände VW att de medvetet installerat utrustning med avancerade algoritmer som kände av om det var ett utsläppstest eller om det var vanlig körning. Senare samma höst avslöjades liknande problem med deras bensinbilar. VW fick strax därefter betala skadestånd och rättegångskostnader i USA på över 22 miljarder dollar. Men avgasskandalen stannade inte där.

Med tiden har allt fler dieselskandaler uppmärksammats. I början av året anklagades Fiat-Chrysler för att ha fuskat med avgassystemen i 100 000 bilar. Franska myndigheter utreder nu utsläppen från bilar från Renault och Nissan. I juli gick den tyska Süddeutsche Zeitung ut med att Mercedes-Benzs utsläppsnivåer varit avsevärt högre än de redan generösa tillåtna gränserna.

Daimler utreds nu för utsläppsfusk i både USA och Tyskland. Den tyska åklagarmyndigheten ska ha, enligt läckta dokument, ha bevis för att det sålts över 1 miljon Mercedes-Benz med liknande utrustning som VW installerat.

Flera av de redan misstänkta biltillverkarna kan ha sysslat med kartellbildning, det rapporterar den tyska tidningen Der Spiegel. De anklagas för att haft hemliga möten om bland annat det luriga avgasreningssystemet.

I måndags meddelade EU-kommissionen att även de är beredda att skärpa tonen mot biltillverkarna och ställa högre krav på dieselbilar. Och 14/7 rapporterade Dagens Industri att bättre tester är på ingång. Förhoppningsvis blir blåögdheten ett minne blott.

ANNONS

Bilindustrins rykte har svärtats ner avsevärt. Och det är tydligt att myndigheter och lagstiftare varit naiva. Hur politiker och tillverkare agerar den närmaste tiden kommer att bli avgörande för dieselbilens existens. Flera europeiska städer överväger körförbud på grund av dieselns hälso-skadliga effekter. Om biltillverkarna inte tar betydande ansvar för sitt utsläpp kommer deras bilar ligga på historiens sophög inom en snar framtid.

Biltillverkarnas fuskande kommer att driva den europeiska opinionen i en riktning av strikta utsläppsregler och bättre tester. Och det är en förståelig utveckling. För det är uppenbart att vi inte kan lita på att bilindustrin frivilligt kommer ta det ansvar som behövs för att radikalt minska utsläppen. Det vore naivt.

ANNONS