Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Tomt. I dag går det nästan inga tåg alls på Markarydsbanan.
Tomt. I dag går det nästan inga tåg alls på Markarydsbanan.

Halland måste hoppa på tåget

Att bygga nya tågbanor är dyrt, komplicerat och tar tid.

Detsamma gäller för befintliga tågbanor som behöver rustas upp för att kunna köras med persontrafik. För Markarydsbanan är det annorlunda. Tågbanan mellan Halmstad och Markaryd är av hög standard men det går i stort sett inga tåg alls där förutom ett godståg om dagen.

Det är ett slöseri med resurser, särskilt som persontåg på Markarydsbanan skulle skapa en ny korridor mellan Halland och nordöstra Skåne och öppna för nya möjligheter för arbetspendlare och studenter.

Den senaste tiden har debatten om Markarydsbanan varit het. Detta efter att 110 företagare i Markaryd i ett öppet brev krävde svar på varför tågen inte går (HP 9/12). Brevet var adresserat till kommunstyrelsens ordförande i Halmstad respektive Laholm, Carl Fredrik Graf (M) och Elisabeth Babic (M).

Företagarna menar att det går att starta upp tågtrafiken redan i dag med avgångar varannan timme, men att detta förhalas av Graf och Babic.

Några dagar senare kom svaret i form av en debattartikel i Hallandsposten (12/12) där Carl Fredrik Graf och Elisabeth Babic framhöll att de vill ha en hållbar och långsiktigt tågtrafik. Men de svarade inte på själva frågan om varför tågen inte kan gå i dag. Istället hänvisade de till den pågående så kallade åtgärdsvalstudien som Trafikverket arbetar med för Markarydsbanan och som ska vara klar i början av nästa år. Vänta och se, var alltså svaret från Graf och Babic.

Det är märkligt med tanke på förutsättningarna. Efter att tunneln genom Hallandsåsen invigdes för två år sedan går det som sagt i stort sett ingen tågtrafik alls på banan mellan Halmstad och Markaryd. Detta på en tågbanan av god kvalitet.

Det som krävs för att köra persontåg med entimmes trafik är mötesspår i Knäred, upprustade stationer i Knäred och Veinge samt en utbyggnad av perronger på Halmstad C. Men dessa investeringarna ligger längre fram i tiden. Där finns skiljelinjen, att köra igång direkt med varannan timmes trafik eller vänta och se. Valet borde vara uppenbart.

Ett svar på varför tågen inte går på Markarydsbanan kan finnas fyra år bakåt i tiden. Då började sträckan mellan Hässleholm och Markaryd att köras med pågatåg. Från Skånetrafikens sida ville man fortsätta med tågtrafiken till Halmstad men Region Halland och Hallandstrafiken var inte med på noterna.

En trolig förklaring fanns i att man från Region Hallands sida prioriterat de viktiga trafikstråken i nord-sydlig riktning, nämligen Västkustbanan och E 6:an. Det är ett märkligt perspektiv. Om hela Halland ska leva måste även trafiken inåt landet fungera. Det gäller i allra högsta grad Markarydsbanan.

Uppmaningen till Carl Fredrik Graf, Elisabeth Babic och Region Halland är enkel: Släpp handbromsen och börja arbeta för att få igång persontrafiken mellan Halmstad och Markaryd så fort som möjligt.

Halland måste hoppa på tåget i dag – i morgon är det för sent.

MEST LÄST